TIŠINA IMA OBLIK STVARI
Još kao dijete,
htio sam imati vilu u Toskani. Zapisivali smo razne stvari u one dječje
dnevnike: najdraži film, boja, pjesma, simpatija iz ulice ili škole, buduće
zanimanje i želje. Netko je želio bicikl, jahtu ili Ferrarija. Netko, pak,
obitelj, puno novca ili jednostavno sreću. Ja sam, eto, želio ni manje ni više
nego toskansku vilu.
Nisam znao gdje je Toskana, ni što je vila, no negdje sam je vidio. Valjda na jednom od onih talijanskih filmova ili TV serija koji su se često prikazivali u poslijepodnevne sate. Tu
sliku iz ranog djetinjstva jasno pamtim – poslijepodne, kada Mediteran nakratko
utihne nakon ručka, a na ekranu valoviti pejzaž čijem
zelenožutom tepihu kontrast daju tek tamni i vitki čempresi uz cestu koja vodi
do vile. Ne znam zašto ju pamtim. Znam samo da sam htio da je moja.
Sada su dječje
snove zamijenila nešto razboritija maštanja. Ipak, još mi šapuće to dijete koje
me ne napušta. Nemam vilu u Toskani, ali imam trajekt do Ancone, imam glazbu,
imam boje vinograda i aromu limuna. Imam talijanske puteve pod nogama. Jedan
takav me odveo u Pienzu.
...
Vrtovi Palazza Piccolomini.
Podižem oči
prema zapadu. Pod ljubičastim nebom se prosuo kultivirani krajobraz Val
d'Orcie. Posve shvaćam Verdijeve riječi: Možeš
imati svemir, ako ja mogu imati Italiju.
Ne postoji ljepši
ni melodičniji krajolik od onoga koji se pruža pod gradićima Toskane. Ako bi
htio sljubiti arkadiju i pitoresku, dobio bih ovaj pogled.
Zar se treba
čuditi što su intelekt i stvaralaštvo, od razvijenog srednjeg vijeka pa sve do
baroknog zastranjenja, svoju apoteozu doživjeli upravo ovdje? Ulogu u tome je
zasigurno odigrala financijska potpora medičejskih i papinskih sredstava i
banaka. No, mišljenja sam, iako priznajem da je ono relativno neutemeljeno, da
postoji neka neodoljiva gravitacija u ovdašnjem pejzažu. Nešto poticajno za
razvitak svega. Čak i ruralne vile, markirajući toskanske
brežuljke poput svjetionika, djeluju mnogo čarobnije od onih, puno razvikanijih i, doduše, arhitektonski
sofisticiranijih, koje je projektirao Palladio po Venetu.
Ima nečeg ovdje.
Možda je Gospodin malo tankoćutnije kistom prelazio po ovim dijelovima svoga
platna.
Nije lako ostati imun na najfinija djela Božja. Koga ne nadahnjuje ljepota Tvojih kreacija?
Nastajalo je upravo
ovdje sve najdivnije što te slavi Gospodine; u notama, u stihovima, u
prašnjavim skicama Tvojih kupola, u svakoj ikoni i vlažnoj žbuci. I sve se to
stopilo s poljima suncokreta i nasadima ljiljana u savršenu harmoniju koja liječi
i oplemenjuje.
U Knjizi
Mudrosti čitamo: Po naravi su glupi svi
ljudi koji ne upoznaše Boga, oni koji iz vidljivih ljepota ne mogu spoznati
onoga koji jest – nisu kadri prepoznati umjetnika po djelima njegovim.
Oštri zimski vjetar
struji kroz arkade Palazza Comunale. Kiši. Sjedim nasuprot Rossellinijeve
katedrale na terasi La Poste. Jedini
lokal na trgu.
Mjerkam
proporcije pročelja, pilastre, visoke baze, lukove, korniže, edikule... Da,
vidi se Albertijev utjecaj. Sličan arhitektonski diktat nalazim kod Tempija
Malatestiana u Riminiju i San Andree u Mantovi.
Pienza, vrhunac
renesansnog urbanizma. Sitni Božji pečat među grimiznim trsovima Brunella iz
Montalcina i Nobila iz Montepulciana. Papa Pio II. u 15. stoljeću obnavlja
svoje rodno selo Corsignano te podiže grad koji će kasnije postati
urbanističkim uzorom diljem Europe.
Sitna kiša
probada mi lice i mršti obrve. U uskom prolazu između Duoma i Palazza Piccolomini,
granulo je sunce.
Miriše cvijeće
iz papinskih vrtova.
Bože, nije li najveća ljepota ljudskih djela upravo
ona koja slijedi ljepotu Tvoga djela? Zar nije najveći sklad upravo onaj kada
se naše ulice i krovovi tako simetrično nastavljaju na Tvoje brjegove, padine i
obale?
Ne podnosim ni trunku
suvremene umjetnosti. Pod suvremenošću ne podrazumijevam stvaralaštvo u
sadašnjem vremenu koje uvažava povijest i tradiciju, već ono koje ih negira i
obezvrjeđuje svojom ispraznošću. Moj put ka shvaćanju i prihvaćanju toga je bio
dug, prepun izučavanja, analiziranja, razgovora i nategnute snošljivosti. Sve
dok u jednom trenutku nisam prihvatio jednostavnu činjenicu da se ne trebam
truditi shvatiti suvremenost budući da se tu i nema nešto naročito za shvatiti.
Prvi razlog tomu
je taj što su u današnjem, suvremenom svijetu, kulturu i kriterije vrijednosti
preuzele duhovno i umno osrednje ličnosti, udruge, pokreti, pa i čitave
generacije. Drugi je taj što je njihova „kreativnost“ lišena promišljenosti,
mukotrpnog rada i samokritike. Treći je taj što se povode prostaklukom i
dekadencijom, kako u svom držanju, tako i u svom, nazovi, radu. Četvrti razlog
je, bez premca, najvažniji – ti ljudi nemaju valjan izvor nadahnuća. Tašti
kritičari, borci za izlišnost, podrugljivi i siktavi miševi iz tamnih
galerijskih rupa. Vječno u zatvoru, praznom umovanju, pozerstvu, sumraku
imaginacije. Uznici ideologije. Bez slobode i Istine.
Osobno mi je veličanstvenija
sjena naranče na kamenu apside ovdašnje katedrale nego svi venecijanski
bijenali zajedno. Bogu hvala da je tako.
Dolazi drugi
Aperol dok listam La Gazzetta dello
Sport: ''Hrvatska je pobijedila i prošla dalje hrabro, snažno i
beskompromisno. Luka Modrić i Ivan Rakitić su veznjaci kakve Argentina sanja.''
Netom saznam da je na trogirskom mostu izvješen transparent – ''Izgubili sve
dabogda.''
Nisu izgubili
sve. Moja mala Hrvatska došla je na vrh svijeta. Vampiri oštrili zube za ništa.
Proteže se glas Pavarottija
kroz Corso Rossellino. La donna è mobile.
Žena je prevrtljiva. Preuzetno si priznajem da osjećam nešto posebno opuštajuće
kada ih nema u blizini. Ta tko bi mogao zadovoljiti njihovu potrebu za
decentnim torbama od fine talijanske kože i istovremeno koketirati s renesansnim
linijama Pienze uz zvuke Pavarottija? Šalu na stranu; i ja sam, jednom, sjećam
se, gledao kožne torbe u lođi firentinskog Mercata Nuova.
Na trenutak, sve
je utihnulo. Trapez trga bliješti pod upravo pridošlim suncem.
Iz lokala opet nadiru
zvuci. Nečeg poznatog. Bocelli. La voce
del silenzio. Pjeva Andrea: ...i
odjednom shvatiš da tišina ima oblik stvari.
Čarobno. Palazzo
Borgia, Duomo, Palazzo Piccolomini, Palazzo Comunale – četiri strane svijeta
Corsignana dobile su svoje oblike izrasle iz tišine malenog sela.
Sunce je visoko.
Mirišu agrumi.
Bože, jesi li ovo Ti?
Enea Silvio
Piccolomini izabran je za papu 1458. godine. Ovaj humanist i organizator križarskih
pohoda pregrađuje Corsignano u duhu idealnog renesansnog grada. Slučaj Pienze
nije izuzetak, takvih zamisli bilo je i drugdje. Samo u drukčije svrhe. Na
primjer, Palmanova u Furlaniji predstavlja kanon fortifikacijske arhitekture
16. stoljeća. Vicenzo Scamozzi je projektirao grad poligonalnog tlocrta i
radijalno-koncentrične mreže ulica koje se sijeku na središnjem heksagonalnom
trgu. Oba grada, naravno, svjedoče o geometrizaciji urbanističkih struktura
koja svoje uzore crpi iz klasične antike. Antika je probuđena ispod paučinastih
stoljeća povijesti te u mnogočemu doktrinarno postavljena idealom renesansnog
čovjeka.
Eto, kršćanska
Italija pronalazi nadahnuće u poganskoj antici i prilagođava ju sebi. Još i
prije renesanse Toma Akvinski istražuje Aristotela i nastaje srednjovjekovna
skolastika, Dantea vodi Vergilije kroz Pakao, a Petrarca proučava Ciceronova
pisma. A onda, u Quattrocentu, dolazi
do posvemašnjeg buđenja grčko-rimskih uzusa likovnosti, koji se, kako svojim
oblicima i elementima, tako i svojim matematičkim promišljanjem, adaptiraju
kršćanstvu. Nastaju neprolazna djela povijesti umjetnosti u arhitekturi,
slikarstvu i kiparstvu koja su sva redom nadahnuta antičkom likovnošću i
Božanskim duhom. Gospodin uvijek sebi svojstvenom nedokučivošću pronalazi put
do našeg srca.
Isuse blaga i ponizna Srca, učini srce moje po Srcu
svome.
Kasno poslijepodne.
Prolazim pored
gotičke fasade crkve sv. Franje. Jedna od rijetkih građevina u Pienzi koja je
ostala iz vremena starog predrenesansnog sela. Ogladnio sam.
–
Dove posso mangiare bene? – upitah dražesnu konobaricu u gelateriji pred crkvom.
–
La Buca di Enea! – odgovori bez previše razmišljanja. Enejina rupa. Nigdje bez antike – pomislih kroz osmijeh.
Na malenom trgu
uz sjeverni rub centra Pienze, uz već upaljene noćne ferale, sjedam za stol i
ne mislim o ničem. Ovčji Pecorino rosso,
suho meso i povrće sott'olio. Naravno,
uz dozu suhog Brunella iz kestenove
bačve.
Blagoslovi Gospodine ove darove koje ću blagovati i
ruke koje su ih pripremile.
Amen.
Foto: https://www.pinterest.com/pin/611152611912657859/visual-search/?cropSource=6&h=297.25&w=530&x=16&y=10 |
Primjedbe
Objavi komentar