ASSUNTA
Kišilo je pri
dolasku u Orvieto. Tako su čudesni ti urbani dragulji Umbrije i Toskane kada
akropolski sviju gnijezdo na svojim brežuljcima. Ovdje je to još i naglašenije,
budući da se do grada stiže uspinjačom. Svi medievalisti s Odsjeka za povijest
umjetnosti zadarskog sveučilišta na kojem sam studirao, s velikim zanosom su
govorili o Santa Maria Assunti. I ja sam bio među njima. Umjetnost romanike i
gotike, kolegij koji je glasio za najteži, najlakše sam položio.
Santa Maria Assunta... Katedrala Uznesenja Marijina.
Često se u
pregledima srednjovjekovne arhitekture u središnjoj Italiji naglašava
bezvremenska ljepota sienske i firentinske prvostolnice. Možda i malo
nepravedno. Siena i naročito Firenca u svojoj kulturološkoj potki posjeduju
izniman identitet. Sve strukture ljudske misli i paleta besprijekornog
stvaralaštva slile su se u jednom trenutku povijesti u Toskanu. Čini se da je
to nagovijestilo buduće drhtajuće disanje svih onih posjetilaca koji gube sebe pod
kupolom Brunelleschija ili čipkom fasade sienskog Duoma. Orvieto je ostao po
strani...
Zlate se mozaici
nad portalskim lunetama. Rođenje Bogorodice, Krunidba Bogorodice... Kroz
prohladnu proljetnu kišu tanki mlazovi zalazećeg sunca probijaju svoj put do
katedrale. Ona, onako divna, sama, bez polifonije turističkih glasova, naglo zablista
na sivoj pozadini neba.
U tom trenutku,
kao da čuh riječi svetog Bernarda iz Clairvauxa: Uzlazeći iz pustinje, Kraljica je svijeta postala, u svojoj raskoši
lijepa i ugodna anđelima Božjim.
Nikad me nije
dojmila gluha praznina lađa firentinske Sante Marie del Fiore. U polikromiji
kamena (svojstvenoj mnogim ovdašnjih bogomoljama) nutrine Assunte, pronašao sam
i mir i nadahnuće. Čak i ono otvoreno drveno krovište bilo mi je milije duši od
snažnog križnog svodovlja u Firenci. Dolazim do posljednjeg traveja pred
transeptom znajući što me čeka.
Iz knjiga se
sjećam Luce Signorellija i onih njegovih aktova što se izvijaju pred demonskim
batinanjem pomoćnika oca laži. Sada sam tu, pod grotlom tih tjelesa koja ne
samo da vidim, već i čujem, njušim ih, znojim se. Skupa s Fra Angelicom, Luca
je početkom 16. stoljeća završio Posljednji sud na zidovima kapele San Brizio.
Pogledom
prebirem po licima, grču, jauku srca...
O moj Isuse, oprosti nam naše grijehe, sačuvaj nas
od paklenoga ognja...
Časna sestra
Dolores me požuruje na molitvu s druge strane transepta.
Kapela platna iz
Bolsene. U obližnjem gradiću na obalama vulkanskog jezera, 1263. godine služena
je euharistija. Rafael ju je prikazao na freski u apostolskoj palači Vatikana. Krv
je kapnula iz hostije na maleni kvadrat svećenikovog korporala.
Slava Tebi Isuse.
Koljena već sama
traže klecalo. Časna sestra Dolores započinje molitvu.
Nebo nad
Assuntom se raščistilo. Poprimilo je one jasne modre boje predvečerja kao kad
je kod nas bura. Krovovi Orvieta su se oštro ocrtavali u sutonu. Čim sam zašao
u Viu del Duomo, tamo pored guste krošnje La Piazzete, osvrnuo sam se i vidio
zlatne mozaike pročelja u malenoj lokvi među granitnim pločama.
Odraz Uznesenja.
Čuj naše molitve, Ružo Otajstvena.
Skrećem desno u
Corso Cavour, dugačku ulicu koja presijeca Orvieto poput riblje kralježnice na
dva dijela. U urbanizmu postoje gradovi s takvim, tzv. ribljim tlocrtom. Možda
Orvieto i nije najbolji primjer, no naša Korčula zasigurno jest. Školski
primjer, reklo bi se.
Dok se spuštam
prema uspinjači, kojom ću se, u ovom slučaju, ipak spustiti a ne uspeti,
osluškujem tišinu ove žile kucavice grada. Nema vreve, nema Azijata s kamerom u
jednoj i fotoaparatom u drugoj ruci. Nema ničeg, doli čiste poetike starih
fasada prekrivenih lončanicama s crvenim pelargonijama i pokojom umbrijskom
staricom.
Mir, harmonija i
Majka. Orvieto.
Kako su gradili
Assuntu? Kako su slagali one skladne linije od bijelog travertina i plavosivog
bazalta na njenim bočnim zidnim licima? Kako su je oslikavali, klesali njene
svece, temeljili? Čujem da je u novosagrađenoj Zdravstvenoj školi u Splitu
nakon kratkog vremena počela otpadati fasada. A kasnosrednjovjekovne ruke iz
Orvieta nisu imale ni struje, ni suvremene tehnologije, a ni suvremenih
materijala. Možda su imale više ljubavi prema Majci, više vjere. U neprolazno.
U vječno. U Boga.
Sjetih se naših,
recimo modernih, crkava. Ježim se tih betonskih tvorničkih hala na koje je
apliciran Križ. Tu se ne radi o pitanju istine o sveprisutnosti Svevišnjeg, već
o našem poštovanju Svevišnjeg. Kraljevi zemaljski, kancelari i političari žive
u blještavim palačama punim pozlate i brokata, a Putu, Istini i Životu, mi
vjernici gradimo betonska čudovišta bez trunke duhovnosti. Kralja neba i zemlje
smo smjestili u sivu, ružnu kocku. Tugu današnje arhitekture.
Pred raskošnom
pozornicom opsjene i laži koju su patetičnim zanosom gradili arhitekti kulture
smrti od Francuske revolucije naovamo, mi smo ustuknuli. Kako u molitvi,
poniznosti i nesebičnom davanju, tako i u gradnji zemaljske kuće Oca. Uvijek
treba stremiti k Nebu, ovozemaljsko je prolazno. No ja, bijedni grešnik, u srcu
osjećam da Ti Gospode, nisi zaslužio da se kruh i vino pretvaraju u Tvoju krv i
tijelo u armiranobetonskim kavezima. I mala, skromna poljska kapela ima više
ljubavi za Tebe.
Smračilo se.
Uspinjača tiho klizi prema parkiralištu. Dolores mi daje šiltericu s našom
šahovnicom.
Na Autostradi
del Sol pjevamo: Naša Majko, naša zoro
zlata...
Foto: https://www.wallpaperflare.com/ |
Primjedbe
Objavi komentar