Dospjeli smo na posljednji rub
Jadrana, gdje se već kaže: Dovle, a ne dalje... kazivao je davne 1930. godine Tin Ujević u svom putopisu promatrajući
otok Zanchijevih i Eleonorinog sokola. Vjerojatno je u svojim nadahnutim
skitnjama maritimnim arhipelagom u kojem more više skriva no što otkriva tajne
hrvatskih pučinskih otoka i sam bio svjestan ispreplitanja mita i stvarnosti
Sv. Andrije.
Dobivši ime po betsaidskom ribaru i Kristovu apostolu, otok se
smjestio na otvorenom moru između pješčanog Biševa i vulkanske Jabuke. Zvan i
Svetac (Sućadrijevac) površine je 4.19 km², s najvišim vrhovima preko 300 m
(Kosa 316 m, Štandarac 307 m) dok mu je negostoljubiva obalna linija razvučena
na 12 km. Južne strane otoka nešto su blaže morfološke konfiguracije u odnosu
na klisuraste vertikale koje se u slobodnom padu strmo obrušavaju u modro bespuće na sjevernim potezima. Kao da
Svetac putnika namjernika poput kakve monumentalne morske nemani nagovara na
nastavak putovanja ostavljajući ga u samoći plavog univerzuma koju mu ponizno
narušavaju obližnji Brusnik i Kamik.
Mnogo je toga zlokobnog vezano za ovaj
otok, od pokolja engleskih pomoraca od strane čuvara ovaca upitne prošlosti
zbog kojeg je na engleskim pomorskih zemljovidima stekao epitet Vražjeg otoka, preko grobova neobično korpulentnih ljudi
otkrivenih na omanjem platou u unutrašnjosti i njemačkog bombardiranja
talijanskog brodovlja u Drugom svjetskom ratu, pa do nebrojenih brodoloma čiji
su jauci zatomljeni pod dubokim morem njegovih obala. Teško je zamisliti da je
ovaj klisurasti greben ne tako davne 1951. godine imao 51 stalnog stanovnika, a
još teže da je na njemu koncem 18. stoljeća podignut omanji tvornički pogon za
proizvodnju borove smole u kojem su radili obučeni skupljači s apeninskog
poluotoka Gargana. Iskorištavanje ovog važnog materijala za talijansku
brodogradnju, tj. neracionalna eksploatacija borove i hrastove šume,
rezultirala je degradacijom šumskog pokrova u nižim dijelovima otoka te je
tvornica prestala s radom. Do toga vremena otok je bio u vlasništvu crkve kada
prelazi u vlasništvo obitelji Zanchi. Šume sa Sveca su i u narednim vremenima
bile privlačne osobito komiškim ribarima koji su, iskrčivši padine komiškog
zaljeva počeli eksploatirati svecorsku hrastovinu i borovinu, a u svrhu
paljenja svićala
na provi ribarskih svjećarica.
Bilo je tako sve do početka 20. stoljeća dok komiški ribar Jakov Kuljiš nije
patentirao acetilenski feral za noćni ribolov. Možda bi prekomjerno krčenje
bilo i ranije okončano da se pitalo ugroženu i zaštićenu pticu – Eleonorinog
sokola (Falco
Eleonorae) ili mudru sovuljagu, najveću
europsku sovu koja boravi na otoku.
Nekadašnji stanovnici uglavnom su se bavili
ribarstvom i vinogradarstvom, a u skladu s općim trendom depopulacije manjih i
pučinskih otoka na Jadranu, ista je definirana smrću posljednje stanovnice
otoka Jurke Zanchi 1997. godine. Od travnja do listopada otok je periodički
naseljen stanovnicima podrijetlom Zanchijevih koji daleko od betonskih
mravinjaka uživaju blagodati osame i samodostatnosti. Oni borave u nekoliko
kuća smještenih ponad uvala Povlebok i Slatina s južne strane otoka. Povlebok
je i jedina lokacija na otoku u koju je moguće kako-tako pristati manjim brodom
ako ne puše jugo. Taj najjači jadranski vjetar nedavno je u brišućem jurišu
razjario more u tolikoj mjeri da je ono u svoje ždrijelo progutalo
novosagrađeno Pomgradovo
pristanište za brodove koje sada
poput svecorske Atlantide tvori pribježište fratrima i kantarima.
Smatra se da je otok bio naseljen u prapovijesti, a osobiti geoprometni
značaj na jadranskim pomorskim rutama u antičkom razdoblju potvrđuje brojnim
hidrološkim arheološkim nalazima kao i povijesnim pisanim svjedočanstvima. Uz
longitudinalnu dužobalnu plovidbu, transjadranska antička pomorska ruta od
Monte Gargana preko Palagruže prema Svecu ili Visu do istočne obale Jadrana (i
obrnuto) bila je jedna od važnijih pomorskih pravaca između dviju obala. Otok
Svetac je bio značajan plovidbeni punkt koji je služio i kao zaklon i kao
postaja na transjadranskom plovnom putu s obzirom na to da je antičko brodovlje duže
i zahtjevnije relacije svladavalo u etapama. Tako je Svetac predstavljao ključno sidrište antičkim galijama čije su posade tu noćile prije
nastavka puta ili pak tražile zaklon od bure ili juga. S jugoistočne strane otoka u uvali Slatini utvrđeno je postojanje 12
olovnih prečki antičkih sidara od kojih se jedna s grčkim natpisom čuva u
Arheološkoj zbirci u Hvaru. Isto tako, veliki broj antičkih sidara razbacan je
po dnu uvale Kolac na sjeveroistočnoj strani otoka. Lako je zaključiti da su
južne strane otoka služile kao pristanište za vrijeme bure, dok su one sjeverne
tu svrhu ispunjale za vrijeme juga. U srednjovjekovlju geoprometni značaj
spomenutog prometnog pravca ne opada tako da je Svetac spadao među glavne
objekte terestričke navigacije koji su prikazivani na starim geografskim i
pomorskim kartama. Unatoč svojoj maloj površini, a s obzirom na mjerilo, na
kartama je redovito naglašavan čak i preuveličavan čime izbor geografskog
sadržaja ukazuje na povijesno-geografski kontinuitet važnosti Sv. Andrije
kojemu onodobni kartografi pridaju veliko značenje. Transverzalna pomorska ruta
i položaj otoka Sveca akcentiran je na kartografskim prikazima osobito od
kasnosrednjovjekovnog razdoblja pa sve do novijeg doba.
Pored rta Trepina na sjevernoj strani otoka je najvjerojatnije u kasnom
srednjem vijeku podignuta crkvica sv. Andrije koja je danas u ruševinama. Nova,
u uvali Slatini se gradi u 17. stoljeću te biva dugo vremena prepuštena
nasrtajima posolice nošene južnim vjetrovima te izložena gutanju od strane
žilave vegetacije koja ju okružuje, da bi 2002. godine bila u potpunosti
obnovljena. Ovaj jednobrodni oratorij s karakterističnim dalmatinskom zvonikom
na preslicu te posve jednostavnim i svojoj namjeni primjerenim arhitektonskim
diktatom pripada župi sv. Nikole u Komiži. Unutrašnjost otoka obilježavaju
fantazmagorična tumačenja baštinjena u narodnoj predaji njegovih nekadašnjih
žitelja i njihovih današnjih potomaka. Kao dio nematerijalne kulturne baštine
izuzetno vrijedna svjedočenja na tropolju onostranog, mita i legendi, ipak ne
odražavaju povijesnu zbilju. Jedno od takvih tumačenja kaže da na Poju, jedinoj većoj agrarnoj površini u središtu otoka ne raste viša
vegetacija na mjestu gdje su navodno pokopane benediktinske redovnice koje su
tu imale samostan. Dakako, radi se o dijelu polja koje gotovo u potpunosti
oskudijeva kakvim-takvim slojem zemlje čime je ostvaren glavni preduvjet za
nemogućnost nicanja višeg raslinja. Međutim, benediktinski samostan je na ovoj
lokaciji postojao te o njemu svjedoče fragmentarni materijalni ostaci;
ponajprije polukružna apsida kao začelni dio nekadašnje manje kapelice i
bačvasto nadsvođena cisterna koja se i danas koristi za napoj posljednjih triju
magaraca koji žive na otoku. Benediktinci, taj najstariji crkveni red Zapada,
počeli su širiti svoj nauk odmah po dolasku Hrvata na ove prostore. Krenuvši iz
svoga nukleusa Montecassina, jedan ogranak se uputio prema San Garganu, preko
Tremitija na našu obalu te u širem viškom akvatoriju počeo utemeljivati
samostane. Podigavši samostane na Biševu (sv. Silvestar) i u komiškom zaljevu
(sv. Nikola), monasi osnivaju samostan i na najizoliranijim područjima kao što
je Svetac. Postoje pretpostavke da je osnovan već u 9. stoljeću, no prvi put se
u dokumentima spominje 1229. godine. Ono što vezuje svecorski i komiški
samostan je poprilično jednako razdoblje javljanja u povijesnim dokumentima;
onaj u komiškoj uvali se spominje sredinom istog 13. stoljeća, dok su oba
napuštena krajem 15. stoljeća.
Druga pučka vizija vezana je za daleko poznatiji lokalitet na otoku
zvan Krajicino. Prema lokalnoj legendi ilirska kraljica Teuta dala je sagraditi
tvrđavu na istočnom grebenu otoka bježeći od nasrtaja pobjedničke rimske
vojske. Govori se da je na prepad zaskakala manje galije čiju bi posadu
zatočila u svojoj tvrđavi te nakon maglovitih noći ispunjenih putenošću,
svecorskim vinom i srebrnini mjesečine, iznemogle mornare dala pogubiti bacivši
ih u more niz strme obronke pod tvrđavom. Priča se da je i sama slično okončala
izvršivši samoubojstvo. Temeljem pučke predaje, lokacija je i stekla svoj
toponim (Krajicina, Kraljičino). I u ovom slučaju radi se o jednoj od
najljepših priča maritimne usmene baštine, no čini se da je povijest nešto
drukčija. Po prvi put u nekom tekstu donosimo povijesnom analizom i
komparativnom metodom utemeljene argumente o podrijetlu otočke utvrde kao i
tlocrtnu i aksonometrijsku skicu stanja objekta na ljeto 2014. godine. Naime,
kada je 527. godine Justinijan I. Veliki došao na prijestolje Istočnog Rimskog
Carstva, za svoj glavni politički cilj postavio je obnovu Rimskog Carstva, koju
će povijest pamtiti kao Justinijanovu rekonkvistu. Za ostvarenje toga cilja
caru su trebali mirni putovi duž cijele istočne obale Jadrana poradi održavanja
trgovačkih veza između Italije i Konstantinopola. Tu prekomorsku komunikaciju
često su narušavali Ostrogoti smješteni na zapadnoj obali te je Justinijan od
Grčke do Akvileje, duž istočne obale, na priobalju i otocima, dao izgraditi niz
vojnih utvrda. Dakle, Bizant gradi sustav postaja kojim osigurava pomorski put
uz istočnu obalu Jadrana, uz vanjski pojas otoka s nizom fortificiranih
izvidnica koje su u isto vrijeme i opskrbni centri za mornare i putnike.
Nepristupačne i nepogodne za stanovanje imale su funkciju motrenja i javljanja.
Tako je i na Sv. Andriji početkom bizantske vladavine istočnojadranskom obalom
u 6. stoljeću, na sjeveroistočnoj strani otoka (na visini od 221 m, oko 1 km
zapadno od rta Šijabot) sagrađena kasnoantička ranobizantska stražarnica.
Nekolicina arhitektonski i topografski sličnih objekata (jednostavan tlocrt,
kontrafori, priklesani blokovi kamenja, gljivasti otvori, izoliran položaj) je
građena na jadranskim otocima (uže područje otoka Paga, Žirje, Vrgada, Kornat,
Ist, Ilovik). Justinijanov sustav utvrda je markirao tisuću godina stare obalne
i prekomorske rute. Mnogi srednjovjekovni dokumenti to potvrđuju.
Lokalitet
Krajicino danas je u otužnom stanju, strši nad surim obroncima otoka poput
krnjeg zuba koji čega svoj konačni kraj. Gotovo nepristupačna i šibljem obrasla
utvrda teško će dočekati sanaciju od strane nadležnih za očuvanje kulturnih
dobara te će neminovno u dogledno vrijeme poput ličnosti iz tradicijskih usmenih
predaja koje ju krase okončati pod debelim morem ispod nje. Bolno je i
pomišljati da će se nakon benediktinskog egzodusa, recentnog demografskog
pražnjenja i materijalnog iščeznuća Krajicina, zatvoriti knjiga kulturološkog
imaginarija jednog otoka koji će postati tek kamenčić u moru beznačaja. A
pučina koju nadgleda zaustit će tajne prošlosti generacijama na obzoru novog
vremena.
|
Otok
Svetac; Sućadrijevac, Sv. Andrija |
|
Uvala
Povlebok |
|
Pogled
na Krajicino i istočne obronke otoka |
|
Pogled
s Poja na Brusnik, Biševo i Vis |
|
Ostatci
benediktinskog samostana na Poju |
|
Ostatci
apside oratorija benediktinskog samostana na Poju |
|
Krajicino,
ostatci istočnog ziđa |
|
Krajicino,
ostatci istočnog ziđa |
|
Krajicino,
kontrafori na sjevernom zidu |
|
Krajicino,
ostatci sjevernog ziđa |
|
Krajicino,
gljivasti prozor na sjevernom zidu |
|
Krajicino,
gljivasti prozor na sjevernom zidu |
|
Krajicino,
tlocrt bizantske utvrde iz 6. stoljeća |
|
Krajicino,
aksonometrijska skica bizantske utvrde iz 6. stoljeća |
Izvrstan tekst. Uživao sam dok sam ga čitao. Hvala na tome!
OdgovoriIzbriši