VATRA KAO NADAHNUĆE I MEDIJ STVARANJA
FLOGISTON, GALERIJA UMJETNINA, SPLIT, 2. SRPNJA–30. KOLOVOZA 2015.
Phlogiston (grč.
gorjeti), kao jezgra kemijske teorije Johanna Joachima Bechera, jest hipotetski
princip požara koji je sadržan u svim zapaljivim tijelima te naknadno oslobođen
tijekom njihova izgaranja. Fenomen gorenja i plamena, danas poznat kao
oksidacija, podrazumijeva bijeg phlogistona,
koji za sobom ostavlja „deflogistoniranu“ materiju poput pepela i ugljena.
Vatra kao jedan od četiri elementa i višeznačenjski subjekt u mitološkim,
religioznim i kulturološkim poimanjima svijeta, uvijek je baštinila srž same
prirode, umiranja i ponovnog stvaranja; od Heraklita koji ju je smatrao biti
svega što postoji, preko njezinih patrona poput Brahme, Ozirisa, Quetzalcoatla
i Peruna, do domaće pogansko-kršćanske tradicije kada Komižani na Visu za
blagdan sv. Nikole pale drvenu gajetu iz čijeg će se pepela roditi novi život.
No vatra izaziva i strah, fascinaciju, sredstvo za demonstraciju moći i
destrukcije, priziva u misao opskurne i užarene supstrukcije pakla. Prometejeva
oholost u darivanju ljudi vatrom bila je kažnjena neprekidnom boli. Njeno
simboličko značenje izraženo je u dualitetu svih pojavnosti, tj. u samom nukleusu svijeta i postojanja.
Vatra, gorenje, Flogiston, naziv je i međunarodne,
multimedijalne izložbe čiji je postav u splitskoj Galeriji umjetnina smješten u
istočnom prizemlju objekta u vrijeme najtoplija dva mjeseca u godini, odražavajući
užareno ozračje sezone koje se najdramatičnije manifestira u brojnim ljetnim
požarima. Flogiston predstavlja domaće
i inozemne umjetnike koji rade s vatrom kao zapaljivim medijem, koristeći
metode označavanja, procesa ili predodžaba te baveći se na simboličkoj razini
pitanjima okoliša, identiteta i konačnosti. Izložba obuhvaća širok spektar
medija poput videa, video performansa, slikarstva, skulpture, instalacija, fotografija,
kolaža i crteža a koji su nastali u vremenskom rasponu od gotovo pola stoljeća.
Izložena djela su posuđena od samih umjetnika kao i od „Centra Pompidou“, „The
Estate of Ana Mendieta Collection“, „Galerie Lelong New York“, Tihomira
Jurkića, „Kolekcije Marinko Sudac“ i „Bill Viola Studios“. Postav koji je
smisleno i skladno adaptiran zadanom izložbenom prostoru, koncipiran je od
strane Koan Yeff Bayse i Branka Franceshija.
Podtekst u svakodnevnim predmetima
Dvadeset osam umjetnika, među
kojima su se našla važna imena postmoderne umjetnosti s kraja 20. i početka 21.
stoljeća (između ostalih Yves Klein, Bill Viola, Ana Mendieta, Marcos Lutyens te
hrvatski autori kao što su Dalibor Martinis, Ivo Gattin, Željko Kipke),
interpretiraju značenje vatre u zamršenom kovitlacu individualnih misaonih
žeravica čije je postojanje transfigurirano u djela snažne sugestivnosti i
oprečnih poimanja osnovne teme. Dok jedan dio umjetnika proces izgaranja
materije koristi kao simbol destruktivnog i ruiniziranog društva današnjice ili
semiotički spomenik vlastitoj ništavnosti, drugi dio vatru postavlja na postament
novih i održivijih svjetova u kontekstu obnavljanja, stvaranja i
reaktualizacije ontoloških vrlina bića. Upravo zato ulazak u izložbeni prostor
kao u vatrenu suitu transponira promatračevo oko i fluktuira njegovu misao od
ironije i banalne začudnosti do smrti i oživotvorenja.
Na ulazu nas dočekuje rad Marka
Pogačnika (The Rolling Stones The Rolling Stones),
jednog od vitalnijih konceptualnih umjetnika s naših prostora, koji je sredinom
1960-ih stvarao eksperimentalne filmove nadahnute glazbom grupe The Rolling Stones. Na pitanje zašto je
kolažirao fotografiju ove grupe s plamenom pozadinom na kutije šibica,
odgovorio je da je to stoga što je rock glazba predstavljala iskru koja je
potaknula imaginaciju njegove generacije. Riječ je o mentalnom stavu koji je
prigrlio potrebu korjenite promjene temelja zapadne civilizacije, napose njenog
kulturnog i umjetničkog sustava, kako bi se ostvarila nova društvena paradigma
zasnovana na suglasju čovjeka, životinja, nevidljivih bića i prirode. Djelo
Željka Kipkea (Baklje) dio je ciklusa
Sedam sedmica s konotacijom na tarot
karte. Cijeli ciklus slikan je na tekstilu s uzorkom što potencira sile
dekorativnog uzorka samih tarot karata. Autor je ciklusom, prema vlastitim
riječima, nastojao osnažiti svoju umjetničku i svakodnevnu poziciju, dok rad Baklje smatra najsnažnijom slikom
ciklusa. Umjetnik svoje zatvorene cikluse razvija iz ezoterijskog doživljaja i
interpretacije stvarnosti sa svrhom koja nadilazi razumijevanje njihovog epidermnog
sadržaja. Uz Kipkeovo djelo smještena je slika-objekt Momčila Goluba (Pepeo) koja je zasnovana na metodi
rekontekstualizacije prisvojenih objekata i jednoj riječi – pepeo – čime se
ostvaruje njena poetsko-simbolična smisao i svrha. Golub u svakodnevnim
predmetima pronalazi zaboravljen i generalno nevidljiv duhovni podtekst zbilje.
Stvari nisu samo ono očigledno, njihovo značenje često se nalazi upravo na
suprotnom kraju; tako, antikni jarmovi koji su aplicirani na tamnu pozadinu,
kako veli autor, simboliziraju mogućnost oslobođenja koje će nastupiti kad ih
vatra misli sagori u pepeo. Nasuprot Golubovog djela smješten je noviji rad Kia
Griffitha (Žeravica) koji se sastoji
od napola progorene knjige plamenom i cigaretnim žarom. Umjetnik svoje
nadahnuće crpi iz knjiga Raya Bradburya Fahrenheit
451 (1953.), nazvane po temperaturi na kojoj gore knjige, te Fires on the Plain Shohei Ooke (1951.).
U prvoj knjizi kriza pobuđuje specifične uvjete egzistencije, dok u drugoj,
očajničke i vitalne tjelesne potrebe razaraju i uništavaju bilo kakav osjećaj
ljudskosti. Progorene rupe aludiraju na paljenje knjiga kao i na cigarete koje
služe kao platežno sredstvo tijekom ćudljivih razdoblja ratovanja. Djelomično
uništeni papiri riječi dovode u nesuvisle kombinacije, čineći ih besmislenim
poput rata samog. Video performans Siniše Labrovića (Plamen) zahvaljujući jednostavnoj tehnologiji digitalne montaže,
prikazuje stvaran trenutak zapaljene kose povrh umjetnikovog bezizražajnog
lica. Ako je stvarnost samo niz trenutaka, Plamen
je trajna anticipacija konačne agonije civilizacije koja živi neprekidnu
apatiju moralne i egzistencijalne krize, smatra umjetnik koji u svom javnom
umjetničkom djelovanju za temu često bira neuralgične točke suvremene
civilizacije ili neposrednog društvenog okruženja. Prerano preminula kiparica,
slikarica, performans i video umjetnica Ana Mendieta stvorila je opus koji
reflektira bol i raskid izazvane njenim kulturalnim izmještanjem i progonstvom
iz Kube u SAD. U seriji Silueta,
otiske svoga tijela koristila je za stvaranje prolaznih zemljanih skulptura
kojima je istraživala život, smrt, ponovno rođenje i duhovne transformacije.
Svojim djelima je nadjenula ime novog kiparskog žanra – earth-body skulpture. U izloženom videoradu iz 1975. godine (Alma, silueta u vatri) obrise njenog
tijela proždire vatra.
Uklapanje u krajolik
Karoly Kismanyoky je poznat kao član mađarske land-art umjetničke grupe Pecsi Muhely koja je u brdima,
napuštenim kamenolomima i industrijskim pogonima afirmirala konceptualnu
likovnost temeljenu na homogeniziranju apstraktnih motiva i postojećeg
krajobraza. Njihov umjetnički postupak obilježavala je minimalna gesta,
efemernost, aktivnost i neutralni, svakodnevni materijali. Kismanyokyjeva
predstavljena fotografska dokumentacija iz 1974. godine (Bez naziva) prikazuje anikoničnu kompoziciju koja se u procesu
gorenja razotkriva kao instalacija sa šeširom pričvršćena na pozadinu od papira
te ovješena na neutralan betonski zid. U ovom slučaju, vatra je agens razvoja
akcije, a njena destruktivna moć otkriva stvarne, iz svakodnevnice preuzete
elemente. Stakleni metak Naomi Campbell (Tabula
rasa) sadrži pepeo tamjana koji predstavlja “konačni nusprodukt života
kojim se rasvjetljava i oslobađa duhovno tijelo kako bi ponovno postala tabula
rasa.” Fragilni prozirni spremnik stakla sa svojim “deflogistoniranim” prahom
odnosi se na krhkost života. U istom dijelu izložbene dvorane u kojem su
smješteni radovi navedenih umjetnika nalaze se i djela Davidea Cantonija,
Atalaija Gabora, Yi-Ping Houa, Željka Jermana, Mladena Stilinovića i Marijana
Molnara, a koja svaka na sebi svojstven način interpretiraju vatru, tj.
oslobađanje flogistona.
Nadalje, uz izloške Milana Knižaka,
Katalin Ladik, Benetta Liebermana, Marcosa Lutyensa, Ivana Meseka, Antuna
Motike, Anne Morgan Spalter, Jana Steklika i Damira Stojića, indikativnim
pozicioniranjem te reverzibilnim likovnim retorikama konfrontirani su radovi
Ive Gattina, Daniela Horowitza i Dalibora Martinisa. Gattinovo djelo iz 1962.
godine (Bez naziva) u potpunosti
manifestira ideologiju radikalne struje enformela 1960-ih godina koja je posve prekinula
sa svim obilježjima tradicionalnog slikarstva, uvodeći krajnji konkretizam
slikarske građe, upotrebu ne-slikarskih materijala i tehnika, sklonost ka
monokromiji, te izbjegavanje znaka, geste i kompozicije. Na slikama-objektima
nastalim u to vrijeme specifičnost i silovitost postupaka koje Gattin koristi
pri izvedbi dovodi ga do razbijanja četverokutnog oblika slike i otkrića
nepravilnih, slobodnih formata.
Kritika neoliberalizma
Daniel Horowitz pak, na paru pronađenih
portreta vizualnom alkemijom uz pomoć srebrnog nitrata stvara zrcalna lica koja
funkcioniraju kao “prazne police” u koje se promatrač smješta (Izgubljen
identitet 1845). Postav je u ovom slučaju izvanredno koncipiran zbog
toga što je Horowitzov rad pozicioniran nasuprot Matinisovih videa, te u
nepostojanim Horowitzovim licima dolazi do refleksije Martinisovih plamenova.
Kao jedan od globalnih pionira video umjetnosti, Dalibor Matrinis u svom se
recentnom radu (Vječna vatra gnjeva) referira
na manifestacije duboke krize koja potresa i iznutra postupno rastače
civilizaciju neoliberalnog kapitalizma. Projekt je posvećen borbama koje su potaknute
neosviještenim bijesom i situacijama koje su se otele kontroli. Motiv
automobila u plamenu u urbanom okruženju u svijest nam dovodi identične
sekvence snimljene po gradovima diljem svijeta tijekom demonstracija u kojima
se nezadovoljstvo sudionika prelijeva u rušilačke pohode koji za sobom ostavljaju
razorene gradske četvrti i spaljene automobile.
Postav izložbe zaključen je dvama
videima Yvesa Kleina i Billa Viole. Klein je stvorio nematerijalni koncept –
pepeo svoje umjetnosti. U seriji antropometrija iz 1962. godine naslikao je naga ženska tijela koja su poput
bojanih simbola otisnuta na platna prepariranim katalizatorima. Površinu platna
umjetnik je zatim spalio bacačem plamena čime je flogiston oslobođen (Yves Klein stvara vatrene slike).
Bill Viola stvara video radove koji idealno izražavaju ljudski odnos prema
četiri elementa. U videu Fire (Vatra)
iz serije Martyrs (Mučenici, 2014.)
čovjek nepokolebljivo sjedi dok oko njega pada vatrena kiša koja ga muči i
konzumira do konačne transcendencije i oslobađanja. Rad aludira na Violinu
omiljenu referencu, stih pjesnika Rumija iz 12. stoljeća: “Rana je mjesto gdje
svjetlost ulazi u tijelo.”
Bez obzira na izostanak realizacije
kataloga izložbe što je zasigurno manjkavost čitavog projekta, splitski postav Flogiston okupio je niz pionira
eksperimentalnog, video i performans stvaralaštva posljednjih desetljeća, te
kao takav upotpunio kulturnu ponudu grada postavivši granice studiozne
organizacije unutar izložbene i muzeološke problematike na iznimno visoku
razinu.
KISMANYOKY KAROLY, Bez naziva, 1974., c/b fotografska dokumentacija, 1000x700mm |
NAOMI CAMPBELL, Tabula rasa, 2015., staklo, nehrđajući čelik, metal, pepeo tamjana, 76x230x152 mm |
ŽELJKO KIPKE, Baklje, 1997., ulje na tekstilu, 120x105 cm |
KIO GRIFFITH, Žeravica, 2015., promijenjene knjige, cigarete, 300x400x50 mm |
MOMČILO GOLUB, Pepeo, 2013., kombinirana tehnika, 1250x1500 mm |
ANA MENDIETA, Alma, obris u vatri, 1975., Super 8 mm nijemi film u boji prebačen na Blue-ray |
SINIŠA LABROVIĆ, Bez naziva (Plamen), 2012., video performance, 3s loop |
IVO GATTIN, Bez naziva, 1962., kombinirana tehnika, 440x540 mm |
MARKO POGAČNIK, The Rolling Stones The Rolling Stones, 1968., kolaž s kutijama šibica |
DALIBOR MARTINIS, Vječna vatra gnjeva, Subotica (2008.), Labin (2008.), Split (2012.), Graz (2013.), videodokumentacija projekta neregularnog privremenog spomenika |
YVES KLEIN, Yves Klein stvara vatrene slike, 1962., c/b film prebačen na DVD |
BILL VIOLA, Mučenik vatre, 2014., HD video u boji na plazma ekranu |
DANIEL HOROWITZ, Izgubljen identitet 1845, 2015., srebrni nitrat na staklu, vatrom tretirani stari okviri, AgNO3, pougljeno drvo, 685x965x127 mm |
Primjedbe
Objavi komentar