IGOR RONČEVIĆ, SLIKE 1975.–2012. (RETROSPEKTIVNI PREGLED),
HAZU – PALAČA MILESI, GALERIJA KULA, SPLIT, 2.–30. TRAVNJA 2015.
Nakon sedamdesetak samostalnih i stotinjak skupnih
izložbi svoj četrdesetogodišnji slikarski put retrospektivom je u Splitu
predstavio Igor Rončević. Postav je smješten na dvije lokacije čime još jednom
palača Milesi i Galerija Kula potvrđuju svoju višegodišnju plodonosnu suradnju.
Rođenjem Zadranin, Igor Rončević 1976. godine diplomira slikarstvo u klasi
prof. Šime Perića na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu dok nešto kasnije surađuje pri Majstorskoj radionici prof. Ljube Ivančića i prof. Nikole Reisera.
Nakon stipendije francuske vlade koja mu omogućuje boravak u Parizu ranih
1980-ih te studijskih putovanja po Italiji, Njemačkoj i SAD-u, od 1996. godine
radi u svojstvu redovnog profesora na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Ono što je na prvi pogled nedvojbeno pri recepciji splitskog postava s jedne
strane je permanentna anikoničnost izričaja, dok s druge tehnička, koloristička
i tematska matrica svjedoči o parcelaciji kognitivnih preokupacija koje se mogu
zaokružiti unutar nekoliko slikarevih ciklusa. Prelazeći iz jednog u drugi, kao
što je i uobičajeno prilikom vlastitih odnosa sa meta(stvarnošću), Rončevićevo
slikarstvo biva fluktuirano različitim gestualnim sekvencama koje je teško
povezati u cjelinu. Svakako, to i jest određenje izložbe koja ima
retrospektivni karakter. Prve radove iz druge polovice 1970-ih karakterizira
spontana gestualnost na tragu apstraktnog ekspresionizma (Noć u Tunisu,
Prepoznajete li?), dočim u nešto kasnijim radovima oslobođeni kolorit i
mahnita aluzivnost mrlja i obrisa likovno polje slike pretvaraju u dinamične
vizualne ćilime (I razmicanje i spajanje, Bossa-Nova, Insekt), kako to
zapisuje Tonko Maroević u predgovoru kataloga. U izvjesnoj trećoj fazi svog
slikarstva onaj razbuktali kolorit koji želi pobjeći van okvira slike, Rončević
sada pripitomljuje te gotovo ograničava njegovo djelovanje na monokromne plohe
i uravnoteženi kontrast (Pčelinji kralj, Tri trokuta). Koncem 1980-ih
umjetnik se okreće posve drukčijem izričaju u kojem stvara tajne ideograme
teško dokučivih misaonih konstrukcija u kojima čak i aluzija prestaje biti imanentna
promatračevu oku (Etruščani, Gilgameš, Lov noću). Osim što u potpunosti
mijenja pristup slikarskom mediju, distingvira i do tada prepoznatljivu paletu
koju snažno prigušuje uz istovremeno kontrastiranje prvog kadra. Dotadašnja
ambivalentna propitkivanja svoj su koloristički klimaks, a napose eksploziju
nutarnjih istraživačkih postupaka doživjela sredinom 1990-ih u seriji radova
posvećenih ljudskim strahovima (Nostopatija, Oligorija, Simgenezofobija).
Na identičnim crnim i oker pozadinama, slikar smješta dinamične forme
isprepletene u kovitlacu uzajamno pulsirajućih silnica. Nedugo potom svoju
paletu ponovno smiruje i svodi na nježnije i svjetlije tonove među kojima se
skriva tematska narativnost (D. H. Thhoreau razgovara s plavim stablom).
Nakon kraćeg razdoblja u kojem Rončević kombinira monokromno-iluzionističku i
geometrizirano-arhitekturalnu pozadinu na koju aplicira nagovještaj
antropomorfnih formi koje vrište u prvom planu (Krađa Mona Lise 1 i 2),
u novije se vrijeme nanovo okreće žarkom koloritu koji je u svojoj
nefiguralnosti i izuzetnoj snazi vlastitih suodnosa posvema samodostatan
(serija imenovana Apstraktne slike). Slikarstvo Igora Rončevića se od
svojih početaka vrpolji u kolorističkim traženjima koja naizgled nijekaju
koherentnost prepoznatljivog izraza, istovremeno tumačeći umjetnikova likovna
shvaćanja definirana unutar jasno određenih ciklusa. Posve lišeno figuracije,
ono svoju izrazitost pronalazi u diskontinuitetima doživljaja.
|
Prepoznajete li?, 1976., ulje na
platnu, 97 x 130 cm |
|
Noć
u Tunisu, 1975., ulje na
platnu, 130 x 97 cm
|
|
Noć na kuglani, 1987., ulje na
platnu, 100 x 100 cm |
|
Simgenezofobija, odvratnost prema rodbini, 1995.,
ulje i pastel na MDF-u, 104,5 x 80 cm |
|
Otac i sin, 2003., ulje na MDF-u,
69,5 x 51 cm |
|
Krađa Mona Lise 2, 2006., akrilik i auto
lak na platnu, 110 x 100 cm |
|
Dulčićevi fragmenti, 2010., ulje na
platnu, 120 x 100 cm |
Primjedbe
Objavi komentar