TORBE, PLATNA I GRAVITACIJA
GORAN TRBULJAK, TORBULJACI, GALERIJA KULA, SPLIT, 10. STUDENOG–11. PROSINCA 2014.
Nakon niza izložbi domaćih i inozemnih umjetnika koji su svoj rad predstavili
splitskoj javnosti u poodmaklim mjesecima tekuće godine obgrljeni izložbenim
prostorom antičke fortifikacije, osobitu pažnju izazvala je pojava Gorana
Trbuljaka. Umjetnik koji je uz stariju generaciju antiinstitucionalista i
eksperimentatora poput Sanje Iveković, Dalibora Martinisa ili Jagode Kaloper,
utirao put domaćem konceptualizmu i demistificiranju statusa umjetnika, iskočio
je iz likovno inertne splitske jeseni izložbom koja je ponajprije određena
specifičnim umjetničkim postupkom.
Galerijski postav čini niz torbi (kofera) koje su s većih bočnih strana
perforirane u jednoj točki pod kojom se „izlijeva“ vertikalni mlaz boje.
Sagledavajući ih izolirano, kao utilitarne predmete nad kojima je vršena
evidentna ljudska intervencija, blago rečeno, ostavljaju mnoge nedoumice. Nad
svakom od njih postavljeno je bijelo platno omanjih dimenzija koje je
više-manje identično tretirano kolorističkom vertikalom poput one na samoj
torbi. Naime, Trbuljak je platno smjestio u torbu na kojoj bi još kod kuće napravio
rupu da bi potom u trgovini slikarskom opremom kupio određenu boju te ju ukapao
kroz otvor. Na putu do kuće slika bi se sama javljala, stvarala cijeđenjem boje
niz platno te niz vanjsku stranu torbe. Autor u podužem analitičkom tekstu u
katalogu izložbe naglašava opasnost od možebitnog pogrešnog iščitavanja dvaju
predmeta koji se mogu i trebaju promatrati kao konzistentni dio ideje.
Promatrajući odvojeno sliku (samo)naslikanu u torbi i torbu (samo)oslikanu
izvana, sam eksponat kao i likovna retorika izloženog gube svoj smisao. Ovi
diptisi, bez obzira na svoju varljivu fizionomsku disharmoniju, uistinu čine cjelinu. Tako nas i umjetnik upozorava:
„Torba i platno u projektu Torbuljak
trajno su spojeni, vezani, ujedinjeni zajedno u jedan komad; boja na torbi nije
slika, već je ta boja na njoj, jednaka kao i boja na bilo kojoj slikarskoj
paleti, kistu…“, uspoređujući torbu s Pollockovom kanticom za boje ili nekim
drugim alatom kojim se slikari koriste. Dakle, ta „radna boja“ tek je instrument
koji oblikuje konačnost djela, a koji je umjetnik odlučio izložiti zajedno sa
slikama. Trbuljak je i terminološki artikulirao svoj likovni assemblage. Prema pojmovniku kojeg je
simpatično umetnuo na kraj kataloškog teksta, torbuljak tehnika i torbuljak
su autonomni termini koji definiraju njegove radove i postupke. Prema ovom
dekodirajućem rječniku torbuljak tehnika označava
ukapavanje boje u rupu na torbi unutar koje je platno, dok je torbuljak rad koji se sastoji od
torbe/kofera i oslikanog platna. Torba je pritom sastavni dio identiteta i zbog
igre riječi u kojoj se četiri njezina slova nadopunjuju s umjetnikovim
prezimenom (još za studentskih dana jedan mu se blizak prijatelj poigrao s
prezimenom). Ona je ujedno alat, slikarsko sredstvo, matrica, sredstvo za
transport i depo za samu sliku. Međutim, kao integrativni dio likovne ideje ona
je i izlagački eksponat.
Spontanost stvaralaštva se postavlja kao krucijalna premisa Trbuljakovih radova.
Ne opterećujući samog sebe tradicionalnim slikarskim procesom koji je kadšto podložan
korekcijama i sistematizaciji, umjetnik prepušta krajnji rezultat proizvoljnoj
letimičnosti. Kod njega pojam slikarstva, kojeg ionako kroz vlastito
stvaralaštvo nije odveć prakticirao, postaje pojam o neobrazivom
slikarstvu koje tvori samo sebe. Trbuljak zapravo ostvaruje dvostruku ulogu,
s jedne strane predstavljajući posrednika, koautora svojim radovima, dok ih s
druge nadvladava vlastitom ideologijom koja ne mora biti i očigledno nije paradigmatska.
Zanimljivo je to što je Trbuljak osim Akademije likovnih umjetnosti
diplomirao i na Akademiji za kazalište, film i televiziju te je kao direktor
fotografije surađivao na nekolicini dokumentarnih i kratkih filmova. Svakako,
bit fotografije je da se ona mora sama uobličiti i zadržati na određenom
fotoosjetljivom materijalu. Tehnički promatrano, Trbuljak je možda i nesvjesno
transponirao elementarni fotografski postupak na realizaciju svojih torbuljaka. Tematski gledano, slike koje
realiziraju same sebe, u potpunosti distrofiraju realističnu ideju o predočavanju
stvarnog života. One nisu plod sustavnog i postupnog progresa u samom mediju,
već odjeci posvemašnje uzgrednosti. Trbuljak ni ne pokušava oponašati prirodu,
svijet ni uobrazilju, ne preznojava se možebitnim načinima tumačenja. Sve što od
prirode koristi jest sila teže zahvaljujući kojoj, kako kaže, određena količina
boje u nekom za nju optimalnom vremenu klizi po platnu (ili torbi) prema dolje.
Promijenivši kut gledanja, čini se da su „splitski“ torbuljaci oživotvoreni ipak krajnje prirodnim procesom.
Torbuljak IXb, 2000., 48 x 55 x 17 cm |
Torbuljak IXa, 2000., 41 x 50,5 cm
|
Torbuljak VIIb, 2000., 36 x 50 x 16 cm
|
Torbuljak VIIa, 2000., 30 x 40 cm
|
Primjedbe
Objavi komentar