SAKRALNA ARHITEKTURA U KOMIŽI NA VISU U RENESANSNOM I BAROKNOM RAZDOBLJU
Problem
istraživanja jest povijesnoumjetnička interpretacija sakralne arhitekture
Komiže u razdoblju od 15. do 18. stoljeća. Pojedinačnom analizom obrađeni su
oni arhitektonski spomenici koji se ističu graditeljskim i likovnim
osobitostima. Istraživački problem nagoviješten je analizom razdoblja koje
prethodi graditeljskoj ekspanziji u renesansi i baroku. Rasvijetljene su povijesne
i gospodarske okolnosti te činjenice iz razvijenog i kasnoga srednjeg vijeka
koje su dovele do ranonovovjekovnoga arhitektonskog procvata. Zaseban dio istraživačkog
problema obuhvaća postupak kojim su detektirana imena ključnih ličnosti iz
javnog i političkog života, a koje su, kao inicijatori radova, bile angažirane na
pojedinim graditeljskim projektima, kao i komparaciju spomenika sa sličnim
primjerima iz jadranskog bazena te možebitne utjecaje, stilske predloške i
oblikovne transfere.
Renesansni i
barokni sakralni arhitektonski spomenici na području grada Komiže, baš kao i
brojna pitanja koja se odnose na okolnosti i uvjete njihova nastanka,
nedovoljno su poznati. Tek se nekoliko domaćih istraživača znanstveno bavilo navedenom
problematikom, od kojih je većina sveobuhvatnu povijesnu, povijesnoumjetničku,
sociološku i gospodarsku komponentu izostavila iz svojih razmatranja te se više-manje
koncentrirala na istraživanje i deskripciju pojedinačnih (dijelova) objekata
unutar spomenutog razdoblja. S obzirom na navedeno, kao naročito vrijedan prilog
u kontekstu šire analize treba izdvojiti kapitalnu studiju o otoku Visu Cvite
Fiskovića.[i] On je sustavno
istražio spomeničku baštinu otoka Visa kasnosrednjovjekovnog i ranonovovjekovnog
razdoblja te je objavio najranije znanstvene obrade i komiških spomenika.
Nažalost, nakon njega temeljitija i šira znanstvena analiza je izostala, te se
većina autora koncentrira na izolirane probleme ili pak na teme koje su
uzgredne sakralnoj spomeničkoj baštini grada Komiže. Primjerice, Ambroz Tudor[ii] i Andrej Žmegač[iii] obrađuju
bastionske fortifikacije župne crkve sv. Nikole; u svom predanom arhivskom radu
Nevenka Bezić-Božanić[iv] rasvjetljuje
ponajviše demografske činjenice, toponimiju i antroponimiju otoka, dok Damir
Tulić[v], Zoraida Demori
Staničić[vi] i nekoliko drugih
istraživača svoj fokus usmjeruju mikroproblematskoj analizi. Nadalje, izdvajamo
doktorsku disertaciju Ambroza Tudora koji se u okviru šireg konteksta osvrnuo i
na arhitektonsko naslijeđe grada Komiže[vii] te rad Ivane
Prijatelj-Pavičić i Lovorke Čoralić.[viii]Kao naročito
korisne historiografske priloge valja izdvojiti rad Grge Novaka[ix], mješovitu
građu iz Državnog arhiva u Zadru[x] te građu iz arhiva
Muzeja hvarske baštine.[xi]
Povijesni okvir
Grčka kolonizacija istočne obale
Jadrana započela je početkom 4. stoljeća prije Krista kada je Dionizije Stariji
počeo širiti svoj gospodarski imperij iz Sirakuze, preko zapadnojadranske obale
te konačno podigao utvrđenu koloniju Issu pored poluotoka Prirovo u viškoj uvali.
Nagađanja o postojanju antičkog naselja u komiškom zaljevu su neutvrđena te na
razini puke asocijacije. Premda neki autori spominju toponim Meum kao možebitno grčko-rimsko naselje
na području današnje Komiže, materijalnih i pisanih dokaza o njemu gotovo da i
nema. Najstariji srednjovjekovni pisani izvori o otoku Visu potječu iz 11.
stoljeća, a nalazimo ih u privatno-pravnim spisima koji se u početku uglavnom
odnose na benediktince s otoka Biševa, da bi naknadni zapisi do 18. stoljeća
obuhvaćali cijeli otok.[xii]
Kao ‘uvala Komiža’ (Val Comeza) lokalitet se prvi put spominje u 12.
stoljeću[xiii]
(1145. godine u darovnici zadarskog kneza Petra). Držimo da su biševski
benediktinci ključni u naknadnom nastanku grada Komiže, a povijesni izvori i
slijed događaja nedvojbeno upućuju na to.
Na otoku Biševu je već u 11. stoljeću
na lokalitetu Poje izgrađena
omanja crkva sv. Silvestra, da bi naknadno bila darovana benediktincima s
Tremita u Apuliji. Nešto kasnije benediktinci s Tremita uz biševsku crkvu
utemeljuju samostan. S druge strane biševskog kanala, na brežuljku jugoistočno
od današnjeg grada Komiže, prvi je put u dokumentima iz 1264. godine spomenut
benediktinski samostan sv. Nikole.[xiv]
Mnoge su dvojbe vezane uz dataciju podizanja samostana, no prema svemu sudeći
vjerojatno je riječ o sredini 13. stoljeća. Arhivskih podataka iz ranoga
srednjeg vijeka nema; tek dvije uklesane godine od kojih se jedna nalazi na nadvratniku
portala u prizemlju naknadno podignutog zvonika (850.) te druga koja se nalazi
na oltaru sjeverne lađe današnje crkve (800.). Iznimno je teško suditi o
vjerodostojnosti navedenih uklesa s obzirom na ustaljenu praksu naknadnog
uklesavanja. Navedenom idu u prilog i stilske karakteristike uklesa koje nisu
karakteristične za rani srednji vijek. Nadalje, izvori navode kako se 1177.
godine flota pape Aleksandra III. prilikom putovanja za Veneciju zbog nevremena
sklonila na Palagružu te potom krenula u komiški zaljev gdje je vatikanski
poglavar posvetio crkvu sv. Nikole.[xv]
Dakle, prije podizanja samostana postojala je manja crkva ili kapela koja je
naknadno ukomponirana u novi samostanski sklop te i danas dijelom tvori
sjevernu lađu župne crkve.Teško je suditi o tome tko ju je podigao, no dvije su
mogućnosti najevidentnije – lokalno stanovništvo iz unutrašnjosti otoka čija
prisutnost u prostoru komiškog zaljeva nije značajnije utjecala na formiranje
naselja ili benediktinci s Biševa (darovnicom iz 1145. godine zadarski knez
Petar dodjeljuje posjede u komiškom zaljevu benediktinskom samostanu na Biševu).
S druge strane, ključan podatak jest preseljenje biševskih benediktinaca
sredinom 13. stoljeća iz samostana sv. Silvestra na područje crkve sv. Nikole
prilikom kojeg počinje njezina sveobuhvatna pregradnja te podizanje samostana.
Smatra se da su redovnici preselili na novu lokaciju zbog prenatrpanosti
biševskog samostana, napada gusara te provala Saracena. Bez obzira na postojanje
manje crkvice sv. Nikole prije dolaska benediktinaca o čemu svjedoči i papina
posveta, držimo da je nastanak naselja Komiže vezan uz dolazak biševskih
redovnika. Do toga trenutka nigdje nije zabilježena prisutnost stalnih
stanovnika, eventualne luke kao ni objekata stambene namjene. Mnogo toga ide u
prilog činjenici da se Komiža kao kontinuirano naseljeno naselje počela
razvijati od sredine 13. stoljeća. Svi dokumenti od 13. stoljeća nadalje
spominju opata samostana sv. Nikole i sv. Silvestra.[xvi]
Samostan sv. Nikole posjedovao je mnoga
poljoprivredno iskoristiva zemljišta po Visu i Biševu, dok su ona u podnožju
samostana, tj. u širokoj uvali komiškog zaljeva bila iznimno atraktivna. Važan
arhivski podatak koji navodi Nevenka Bezić-Božanić, kaže da je obradivo tlo
iskorištavalo domaće stanovništvo (najvjerojatnije iz unutrašnjosti otoka),
koje je s vremenom u blizini svojih polja počelo podizati zaseoke.[xvii]
Najstariji dio današnjeg grada Komiže smješten podno plodnih padina Sv. Nikole
u narodu se naziva Selo. S
obzirom na povijesni slijed događaja, čini se da je Komiža nastala u onom
trenutku kada su benediktinci Sv. Nikole počeli davati u zakup poljoprivredna
zemljišta u obližnjoj uvali.[xviii]
Zakupnici, privlačeni iz unutrašnjosti otoka, počinju graditi svoje kuće stalno
obitavajući u sada već novoformiranom naselju. Tijekom vremena broj se stanovnika
povećavao, a naselje se širilo i spuštalo do obale, što je osim prvotnih
poljoprivrednih aktivnosti uvjetovalo nastanak nečeg mnogo važnijeg u daljnjem
prosperitetu mjesta – okretanja moru i ribarstvu.
Do početka 19. stoljeća otok Vis se kao
districtus nalazio u sklopu hvarske komune.[xix]
U kasnom srednjem vijeku domaće stanovništvo je u kolonatskom odnosu s
vlasnicima zemljišta koje je bilo u rukama hvarske biskupije i plemstva, dok se
ribarstvo razvijalo osobito u 15. i 16. stoljeću. Tada su Hvar i Vis bili
značajno područje izlova plave ribe čiji je izvoz komuni donosio značajne
prihode. Otok Vis se, kao i najveći dio istočnojadranske obale, tada nalazio
pod vlašću Mletačke Republike sve do njezine propasti krajem 18. stoljeća. Od
početka 15. do kraja 18. stoljeća Komiža doživljava svoje najznačajnije
urbanističke i arhitektonske proplamsaje koje zahvaljuje ribarstvu kao
gospodarskoj grani koja je omogućila rast i izgradnju naselja te koja je pogodovala
i hvarskoj komuni i samom središtu vlasti, Veneciji. S druge strane, sama je Venecija
potencirala gradnju,primjerice, fortifikacija poradi opasnosti od gusarskih
prepada. Istodobno, a kao prilog činjenici o prvom značajnijem ekonomskom rastu
unutar navedenog razdoblja, u Komiži se podižu novi i pregrađuju postojeći
crkveni objekti, a koji su analizirani u ovom radu.
Sakralna arhitektura
Unutar administrativnih granica grada
Komiže, a pod okriljem današnje župe sv. Nikole, nalaze se četiri crkvena objekta/sklopa.[xx]
Postankom najranija te za nastanak naselja u kasnom srednjem vijeku ključna
jest crkva sv. Nikole u narodu zvana ‘Muster’ (od grč. monasterium – samostan). U razdoblju renesanse i
baroka crkva je temeljito preinačena. Bez obzira na postojanje nekoliko crkvica
iz kasnosrednjovjekovnog razdoblja u širem gradskom arealu, upravo je razdoblje
od 15. do 18. stoljeća vrijeme u kojem Komiža dobiva svoju sakralno-arhitektonsku
potku koju osim dogradnji Sv. Nikole čine crkva sv. Marije, crkva sv. Roka i
crkva Gospe od Sedam Žalosti.
Crkva sv.
Nikole
Crkva sv. Nikole smještena je na
vinorodnom brežuljku jugoistočno od naselja, a svoje podrijetlo vuče iz sredine
13. stoljeća (i ranije) kada su biševski benediktinci na brijegu iznad komiške
uvale podigli utvrđeni samostan od kojeg su danas sačuvani dijelovi (kvadratna
kula) ukomponirani u naknadne arhitektonske slojeve. Benediktinci su nedugo
poslije dolaska fortificirali samostan s bedemima i dvjema kulama na južnoj i
sjevernoj strani.[xxi]
Crkva koju je posvetio papa Aleksandar III., zapravo je jednobrodna romanička
bogomolja iz vremena prije osnutka samostana, a koja je naknadno formirala
sjevernu lađu bazilike zbog ranonovovjekovnih dogradnji. Samostan su benediktinski
redovnici napustili u 15. stoljeću, a službeno ga je ukinuo papa Kalist III.
1458. godine na prijedlog hvarskog biskupa Tome Tomasinija.[xxii]
Iz druge polovine 15. stoljeća bilježimo pokušaje povratka benediktinaca u
samostan koji su ostali bez uspjeha, premda postoji njegov opat koji i dalje
održava bogoslužje u samostanskoj crkvi.[xxiii]
Prva vijest o crkvi poslije ukinuća samostana jest posveta oltara sv. Nikole od
18. rujna 1534. godine koju je obavio rapski biskup Vicencij.[xxiv]
Veroneški biskup i apostolski vizitator
Augustin Valier 1579. godine obilazi crkvu i nekadašnji samostan koje zatječe u
ruševinama.[xxv]
Za percepciju baroknih preinaka čitavog sklopa od ključne je važnosti dokument
koji se čuva u Archivio di Stato u Veneciji, a koji prikazuje tlocrtno
stanje sklopa iz 1624. godine.[xxvi]
Kako iščitavamo iz tlocrta, južno od romaničke jednobrodne crkve s polukružnom
apsidom (nazvanom Capell) pridodana je novogradnja pravokutnog tlocrta
bez apside nazvana Chiesa. Otvorena je portalom prema zapadnu, dok sa
starom crkvom komunicira putem dvaju prolaza. Južno od nje nalazi se vrt (Corte),
dok su s istočne strane nekadašnje samostanske prostorije. Valier u svojoj
vizitaciji iz 1579. ne spominje novu crkvu koja je ucrtana na tlocrtu iz 1624.
godine, kao što 1603. vizitator Mihovil Priuli opisuje crkvu kao jednobrodnu
građevinu. Lako je za zaključiti kako je novogradnja sagrađena između 1603. i
1624. godine. Iz naknadnih vizitacija bilježimo da je nekoliko godina poslije
crkva proširena još jednom lađom s južne strane,[xxvii]
dok je angažmanom komiškog župnika Antuna Vitaljića 1695. proširena prema
istoku dogradnjom baroknog prezbiterija.[xxviii]
Tom prilikom porušeni su ostaci nekadašnjih samostanskih zgrada s klaustrom,
dok je kamena građa upotrijebljena za novu baroknu gradnju. Ipak, prije gradnje
novog svetišta, crkva je posvećena 1652. godine o čemu svjedoči urezani natpis
na pilonu u crkvenom interijeru.[xxix]Gradnja
zvonika dovršena je krajem 18. stoljeća, a nalazi se na mjestu nekadašnje
sjeverne kule, a nad prvim travejem prvotne romaničke crkve. Kao protomajstora bilježimo
Franu Cicindellu iz Trogira, dok se kao klesar zadnjeg kata i završne lanterne
spominje Vicko Macanović.[xxx]
Dakle, od početka 17. do kraja 18.
stoljeća nekadašnji kasnosrednjovjekovni benediktinski sklop Sv. Nikole
temeljito se pregrađuje novim lađama, svetištem i zvonikom. Imena arhitekata i
graditelja baroknih dogradnji ostala su nam nepoznata, no zanimljivu tezu
zastupa Zoraida Demori Staničić koja određene primjere crkvenog namještaja u
crkvama sv. Nikole i sv. Marije u Komiži vezuje uz radionicu Bokanićevih čija
je djelatnost u 17. stoljeću prepoznata na Visu.[xxxi]
Temeljem iznesenog, a na osnovu stilskih usporedbi s drugim radovima radionice
diljem Dalmacije, autorica iznosi hipotezu o angažmanu članova radionice na
složenim graditeljskim poslovima dviju komiških crkava. Svakako, treba biti
oprezan glede navedenih tvrdnji, no one zasigurno predstavljaju poticaj za daljnja
istraživanja.
Današnja župna crkva sv. Nikole
trobrodna je građevina, s tom opaskom da se na bočne brodove nastavljaju po
dvije kapele, tako da možemo govoriti o prividnoj peterobrodnosti. Brodovi su
odijeljeni monumentalnim kvadratnim pilonima koji su sa susjednim ziđem spojeni
polukružnim lukovima. Svodovlje središnjeg broda izvedeno je prelomljenim
lukom, dok bočni brodovi imaju bačvaste svodove od kojih onaj sjeverni i
pojasnice. Četiri kapele do njih imaju križne svodove. Prezbiterijalni se prostor
gotovo u punoj širini glavnog boda nastavlja duboko prema istoku. Jednostavne
je pravokutne forme bez apside te bačvasto nadsvođen. Sjeverni brod crkve
zadržao je romaničku polukružnu apsidu, dok je južni sa svoje pročelne strane ukošenjem
skraćen za polovicu prvog traveja zbog pružanja ranijega perimetralnog ziđa
sklopa koje je očigledno diktiralo organizaciju prostora. Unutrašnjost crkve
ima lateralno osvjetljenje koje je omogućeno probijanjem baroknih elipsoidnih
prozora nad vijencem središnjeg broda. Pročelje je uzdignuto nad dvokrako
stubište koje se lomi pod pravim kutom. Jednostavnost i purizam pročelne površine
odaju tipične karakteristike provincijalnog baroka kakve primjerice nalazimo na
splitskoj Gospi od Pojišana ili makarskoj konkatedrali sv. Marka.[xxxii]
Pod dvoslivnim krovištem jedini ukras ravne pročelne zidne plohe predstavljaju
profinjeno skulptorski obrađena rozeta artikulirana florealnom ornamentikom te
jonskim stupićima povezanim polukružnim lukovima, te pod njom smješten portal
renesansne profilacije nad kojim je barokni trokutasti prekinuti zabat s dvije
proročke glave. U istoj ravnini s pročeljem prema sjeveru uglavljen je zvonik
kao najmlađi arhitektonski element sklopa. U donjoj zoni u kojoj je smješten
bočni portal još uvijek se nazire romaničko ziđe nekadašnje sjeverne kule.
Tijelo zvonika je masivno i u središnjem dijelu otvoreno uskim prozorskih
otvorima nalik puškarnicama, dok je gornja barokna zona ujedno i
najreprezentativniji dio vanjštine čitavog sklopa. Nad jednostavnim monoforama
pruža se balustrada koja dijeli donji dio zvonika koji je kvadratnog presjeka
od gornjeg koji je oktogonalnog. Oktogon je na svakoj stranici otvoren
polukružno nadsvođenim prolazima nad kojima se diže kupola i lanterna.
Šire područje crkve u mnogočemu je
određeno novim bastionskim obručem.[xxxiii]U
vrijeme sveobuhvatnih baroknih pregradnji crkveni je sklop sa sjeverne strane
dobio novi sustav bastionskih utvrda koje su služile prebjegu stanovništva u
slučaju eventualnih napada gusara. Slučaj adaptiranja sakralne građevine, odnosno sklopa
obrambenoj funkciji nije bio izoliran na dalmatinskim otocima.[xxxiv]
U slučaju Sv. Nikole utoliko je i vredniji što su nam ostali sačuvani podaci o
njegovu nastanku i projektantu. Gradnja je pripremana 1624. godine, a projekt
potpisuje mletački vojni inženjer Agostino Alberti.[xxxv]
Crkveni sklop Sv. Nikole tijekom baroka bio je značajno gradilište na otoku; od
proširenja postojeće crkve, preko gradnje fortifikacija, do dogradnji novog prezbiterija
i zvonika.
Crkva sv.
Marije
Na krajnjem sjevernom dijelu Komiže pod
strminu koja se diže nad obližnjim morskim žalom uglavila se renesansna crkva
sv. Marije. Gradnju je na zahtjev nekoliko mještana 1513. godine bulom odobrio
hvarski biskup Franjo Pritić.[xxxvi]
Crkva se u ispravama iz 16. stoljeća spominje kao ecclesia sive capella sub
invocatione nuncupate Cursarizza.[xxxvii]Budući
da je izgrađena uz izvor žive vode, a vezano uz talijanski naziv crkve Corsarizza,
smatra se da su stariji mještani izvor s bunarom u crkvenom dvorištu zvali
»Košarica«.[xxxviii]
Također, za crkvu je uobičajen naziv Gospa Gusarica uz koji je vezano nekoliko
legendi od kojih je najpoznatija ona koju još 1627. spominje apostolski vikar
Petar Morari. Ona kaže da su ikonu Bogorodice s glavnog oltara dvaput krali
gusari, no ona se uvijek čudesno »nasukala« na obližnje žalo. Navodno je gusare
s pokradenom robom zadesila oluja pri isplovljavanju te su doživjeli brodolom.
No bez obzira na pučku predaju, crkva nosi titular sv. Marije.
Postoje pretpostavke da je do ove crkve
postojala crkvica sv. Katarine koja je služila kao sakristija. Vjerojatno je
riječ o baroknoj sakristiji dograđenoj pored južnog broda. Crkva nije sagrađena
po jedinstvenom planu nego postupnim dograđivanjem ovisno o financijskim
mogućnostima njezinih bratima. Naime, 1549. godine osnovana je prva komiška
bratovština la scuola della B. S. Maria di Corsarizza, koja je crkvu
vlastitim sredstvima dograđivala te opremala obrednim predmetima.[xxxix]
S obzirom na dopuštenje za gradnju iz 1513. te osnivanja bratovštine iz 1549.
godine, držimo da se središnji i najstariji brod današnje trobrodne crkve
gradio između 1513. i 1549. godine. Prva apostolska vizitacija Augustina
Valiera iz 1579. navodi u crkvi tri oltara.[xl]
Vjerojatno je riječ o glavnom oltaru te dvama smještenima uz uzdužne crkvene
zidove. Crkvu vizitator Mihovil Priuli 1603. još uvijek opisuje kao jednobrodnu
građevinu.[xli]
U spomenutoj biskupskoj vizitaciji iz 1627. godine koju je, umjesto hvarskog
biskupa Petra Cedulina, obavio njegov apostolski vikar i kanonik iz Chioggije
Petar Morari, spominje se proširena i preuređena crkva.[xlii]
Dakle, između 1603. i 1627. godine crkva je nadograđena još dvama brodovima sa
sjeverne i južne strane od postojećeg.[xliii]
S obzirom na podatke iz vizitacija zaključujemo kako se komiška crkva sv.
Marije gradila u dvije faze, između 1513. i 1549. te između 1603. i 1627.
godine.
Crkva sv. Marije jedinstveni je primjer
bogomolje s trostrukim pročeljem na istočnoj obali Jadrana.[xliv]
Ograničenost prostora na kojem je smještena onemogućila je gradnju u dubinu; jedino
rješenje bila je gradnja u širinu što je rezultiralo neobičnom homogenizacijom
triju gotovo identičnih pročelja u kompaktno prednje zidno lice crkve.
Sintetizirana pročelja artikulirana su trima portalima suzdržane renesansne
profilacije nad kojima su jednostavne polukružne lunete. Dovratnici,
nadvratnici i arhivolti luneta dvaju bočnih portala bogatije su arhitektonske
plastike. Središnji je portal omeđen dvama jednostavnim kvadratnim prozorskim
otvorima. Zidne plohe nad lunetama rastvorene su trima rozetama koje su stupnjevito
uvučene u masu zida te dekorirane u dva navrata kompozitnim te, u slučaju južne
lađe, jonskim stupićima novijeg datuma. Nad središnjim pročeljem uzdiže se
karakteristični zvonik na preslicu s trima monoforama za crkvena zvona te
ugaonim dekorativnim volutama. U svojoj tlocrtnoj dispoziciji crkva je
trapezoidnog oblika što je također posljedica adaptacije okolnom terenu. U
interijeru su tri lađe odijeljene lukovima na jakim zidanim pilonima nad kojima
se proteže svodovlje prelomljenog i bačvastog presjeka. S južne strane objekta
smještena je sakristija te maleno crkveno dvorište s osmerokutnom bunarskom
krunicom s kojim crkva komunicira putem bočnog, četvrtog portala. Kruna bunara djelo
je nepoznatoga domaćeg majstora koji je na nju uklesao inicijale»M M P«i godinu
izrade – 1705.,dok je na reljefima prikazao svece Nikolu, Andriju, Antuna i
Mihovila, kao i niz vjerskih simbola.[xlv]
Na ovom ćemo mjestu iznijeti opravdanu pretpostavku
da su projektanti i graditelji bočnih proširenja crkve sv. Marije isti oni koji
su gradili barokne dogradnje na crkvi sv. Nikole između 1603. i 1624. godine. S
obzirom na navedene vizitacije evidentno je da je crkva sv. Marije proširena u
približno identičnom vremenskom rasponu, tj. između 1603. i 1627. godine. Osim
datacije koja ide u prilog hipotezi, lako je za pretpostaviti da nije bilo
potrebe angažirati veći broj projektanata i graditelja da rade zasebno na
odvojenim lokacijama u malenom naselju. Vjerojatno je riječ o istim osobama
koje su, dakle, u prvim desetljećima 17. stoljeća u Komiži dograđivale dva
crkvena objekta. Konačno, arhitektonski rukopis kao i određeni građevinski
elementi na dvjema crkvama, a s obzirom na svoja oblikovna i stilska rješenja, upućuju
na vjerojatnost da je riječ o istim majstorima. Navedeno osobito dolazi do
izražaja u interijerima crkava u kojima su proporcijski i stilski na identičan
način tretirana svodovna polja, piloni koji dijele lađe, imposti za arhivolte
arkada kao i profilacija lukova. Elipsoidni prozor kojim je otvoren južni zid
južnog broda na crkvi sv. Marije, također je istovjetan prozorskim otvorima za
lateralno osvjetljenje u crkvi sv. Nikole.
Crkva sv. Roka
Crkve i samostani su u vremenima
osmanlijskih te uskočkih i sjevernoafričkih gusarskih napada služile za zbjeg
lokalnog stanovništva, tj. crkva kao institucija stajala je u njihovu zaštitu.
Stoga je utvrđenost crkvenih objekata nerijetka pojava na jadranskim otocima
koji su osobito bili izloženi povremenim napadima. Osim crkve sv. Nikole i
njezinih romaničkih i baroknih fortifikacija koje su je štitile i s kopnene i s
morske strane, komiška crkva sv. Roka još je jedan objekt koji u sebi
ujedinjuje sakralne i obrambene funkcije. No za razliku od Sv. Nikole kojoj
bastioni jedva dotiču tijelo građevine, crkva sv. Roka jest visoka i kompaktna
crkva-tvrđava u jednom te kao takva jedina na otoku Visu.[xlvi]
Smještena je na južnim granicama
naselja, podignuta nad morskom liticom. U 16. se stoljeću pored današnje crkve
nalazila crkvica koja je bila posvećena sv. Roku, zaštitniku od kuge. Ona se
spominje u vizitacijama s početka 17. stoljeća (1603. Priuli, 1627. Morari). Uz
crkvu je djelovala bratovština Gospe Karmelske od 1677. godine. Ugledna komiška
obitelj Mardešić 1763. godine zatražila je i dobila dozvolu od hvarskog biskupa
Jakova Pontaltija da pored stare sagradi novu crkvu, pod uvjetom da staru
adaptira za sakristiju nove crkve.[xlvii]
To je i učinjeno te je glavni oltar stare crkve premješten u novu. Od stare
crkve iz 16. stoljeća malo se toga sačuvalo; danas se vide zazidana vrata bivše
sakristije.
Rezultat novog projekta jest
monumentalni stereometrijski blok koji ničim osim pročelnom zonom ne odaje
sakralnu funkciju. U svojoj tlocrtnoj dispoziciji crkva je geometrijski
pravokutnik, dok je krovište četveroslivno. Četvera vanjska zidna platna
tretirana su krajnje jednostavno; bočna i začelno su zidane kamene plohe koje
su otvorene s nekoliko prozora i puškarnica pod strehom krovišta. Ploha
pročelja simetrično je perforirana portalom, rozetom nad kojom je mašikula na
konzolama te manjim prozorskim otvorima pod strehom krovišta. Portal je jedino
mjesto na vanjštini crkve gdje nalazimo arhitektonsku plastiku. Fino profilirani
dovratnici i nadvratnik s ugaonom florealnom ornamentikom i prekinutim zabatom
renesansnih su obilježja. Portal flankiraju dvije uske puškarnice. Maleni
zvonik na preslicu koji je smješten na pročelnu mašikulu tek u 20. stoljeću
prenesen je sa stare crkve (sakristije) koja je bila smještena uz sjeverni zid
nove crkve.[xlviii]
Crkva je dvoranskog tipa, jednostavnoga pravokutnog interijera i bez apside,
dok je svetište uzdignuto za jednu stubu u odnosu na ostatak crkvenog prostora.
Crkva sv. Roka neobično je graditeljsko
rješenje koje svojim arhitekturalnim diktatom ujedinjuje sakralni objekt i
fortifikaciju, kvadratičnu kulu koja čuva južne granice naselja. S obzirom na
to da je građena u drugoj polovini 18. stoljeća, tj. u vrijeme jenjavanja
osmanlijskih i gusarskih prepada, svjedoči o još uvijek aktualnoj bojazni kod
domaćeg stanovništva.
Crkva Gospe od
Sedam Žalosti
Crkva Gospe od Sedam Žalosti podignuta
je 1759. godine u središtu naselja nastojanjem Višanina Mihovila Milinkovića,
dugogodišnjega komiškog župnika i književnika.[xlix]
Komižani, čijim je novčanim doprinosima od prodaje ribe sagrađena, nazivaju je
»Nova crkva«. Dopuštenje za njezinu izgradnju dao je 1752. godine mletački dužd
Francesco Loredan (1752.–1762.) i hvarski biskup Cezar Bonaiuti (1736.–1759.).
Latinski natpis na pročelju čuva svrhu njezine gradnje; sagrađena je da bi se
iz nje što lakše i brže mogla nositi pričest nemoćnima i umirućima, odnosno za
dijeljenje popudbine.[l]
Vjerojatno se smatralo da su crkve sv. Nikole i sv. Marije smještene predaleko
za dodjeljivanje posljednjeg sakramenta, a i putovi do njih bili su neuređeni.
Jednobrodnu crkvu projektirao je u
jednostavnim oblicima bez posebnih stilskih određenja domaći graditelj Ivan
Petrašić Mlikan.[li]
Specifičnost prostorne impostacije crkve ponajviše se očituje u prilagodbi
intimnom gradskom trgu koji s triju strana zatvaraju pročelja starih stambenih
kuća, dok je s četvrte (morske) strane djelomično zatvoren mletačkim kaštelom.
Ovakva je urbana matrica uvjetovala i orijentaciju nove crkve tako da nije
građena kao i ostale komiške crkve s pročeljem prema zapadu nego je prilagodbom
zatečenoj situaciji njezino pročelje okrenuto istoku.
Crkva Gospe od Sedam Žalosti jest
jednostavan sakralni objekt koji svojim oblikovnim rješenjima ne odskače od niza sličnih bogomolja koje su na istim arhitektonskim postulatima
građene diljem istočne obale Jadrana. Riječ je o jednobrodnoj građevini s
pravokutnom apsidom koja je nešto uža od glavnog tijela crkve. Najraščlanjeniji
dio crkve jest pročelna zona. Glavni portal (sporedni se nalazi na južnom zidu crkve) omeđen je dvama
kvadratnim prozorskim otvorima; sva tri otvora akcentirana su profiliranom
kamenom gredom koja se pruža nad njima. Nad portalom je u zidnu masu utisnut
spomenuti natpis, dok se nad njim nalazi još jedan, nešto veći, kvadratični
prozorski otvor. Nad prednjim tjemenom dvoslivnog krovišta smješten je barokni
zvonik na preslicu koji je s prednje strane ukrašen trima vertikalno položenim
volutama. Crkva sa sjeverne strane ima aneks, tj. naknadno joj je prigrađen
prostor koji služi kao baptisterij.
Zaključak
Razdoblje od 15.
do 18. stoljeća vrijeme je prvoga značajnijeg gospodarskog procvata te
urbanističkog i demografskog širenja Komiže koja se postupno kao naselje
razvijala od sredine 13. stoljeća. Političke prilike na istočnoj obali Jadrana
u to su vrijeme bile takve da se Komiža, baš kao i veći dio hrvatskog priobalja, našla pod
vlašću Mletačke Republike uz permanentni pritisak Osmanlija iz kontinentalnog
zaleđa. U administrativnom i crkvenom smislu, Komiža je pripadala hvarskoj
komuni i biskupiji. Od hvarske biskupije Komižani su dobili dopuštenja za
gradnju triju crkava te dogradnju postojeće crkve sv. Nikole. Sva četiri
objekta i danas stoje u gradu kao svjedočanstvo jednog vremena u kojem se
razvijala kulturna i religijska svijest njegovih žitelja, kao i vremena u kojem
su financijske prilike dopuštale ovakve građevinske poduhvate. Osnova
gospodarske egzistencije i povijesnog kontinuiteta Komiže temelji se na
bavljenju ribarstvom njezina pučanstva. Dohotkom od ulova, Komižani su podigli
sakralne arhitektonske spomenike koji su i danas, više od dvjesto godina nakon
gradnje posljednjeg, amblematski punktovi komiškog urbanizma.
Govoreći o
valorizaciji ovih objekata, oni u širem kontekstu mediteranske regije ne
predstavljaju značajnu graditeljsku i stilsku prekretnicu, no njihova je vrijednost
u primjerenosti, odmjerenosti i prilagodbi potrebama, dakle izvjesnoj
humanizaciji koja je nepobitna karakteristika sveobuhvatne urbane ideologije
ovoga grada. Renesansa i barok u Komiži ne ostavljaju mnogo od svojih stilskih
postavki kakve nalazimo diljem Europe, napose u Italiji. Ovdje njihove
arhitektonske zadatosti kaskaju, provincijalnog su karaktera te se miješaju s
elementima pučkog graditeljstva. Posljedica toga jest stilska nevjerodostojnost
i nereprezentativnost u širem prostornom kontekstu, no istodobno i neobično istančana
živopisnost i autentična ambijentalnost koja nije ništa manje vrijedna.
Povijesne
okolnosti na razmeđu dviju sila te ekonomske mogućnosti rezultirali su
razdobljem dugačkim četiristo godina u kojem je Komiža demografski i
urbanistički evoluirala, a njezini žitelji podigli sakralne arhitektonske
spomenike koji u istoj kvaliteti i obimu nisu nakon toga vremena nikad više
ponovljeni.
[i] CVITO
FISKOVIĆ, Spomenici otoka Visa od IX. do XIX. stoljeća, u: Viški
spomenici, (ur.) Nevenka Bezić-Božanić, Općina Vis, Split, 1968., 61–264; CVITO
FISKOVIĆ, Spomenici otoka Visa od IX. do XIX. stoljeća, Prilozi
povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 17 (1968.), 256–258; CVITO FISKOVIĆ, Prilozi o viškim spomenicima, Mogućnosti,
3–5 (1982.), 275–287.
[ii]AMBROZ
TUDOR, Dvije viške crkve i njihovo utvrđivanje u 17. stoljeću, Prilozi
povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 34 (1994.), 285–301.
[iii] ANDREJ
ŽMEGAČ, Bastioni jadranske Hrvatske, Školska knjiga, Zagreb, 2009.
[iv] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ, Popis stanovništva Komiže u XVIII i početkom XIX stoljeća,
Čakavska rič, II/2 (1972.), 65–112; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Prilog
proučavanju stanovništva otoka Visa krajem XVI i početkom XVII stoljeća,
Čakavska rič, IV/2 (1975.), 31–50; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Zanati na otocima
Hvaru i Visu u XVI stoljeću, Radovi Instituta za hrvatsku povijest, 10
(1977.), 471–494; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Stanovništvo
Komiže, Logos, Split, 1984.; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Nazivi zemljišta,
naselja i njihovi stanovnici na otoku Visu u XVII i XVIII stoljeću,
Čakavska rič, XIII/1 (1985.), 129–135; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Toponimi
posjeda i antroponimi najstarije viške bratovštine, Čakavska rič, XIV/2
(1986.), 11–24; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Povijest
stanovništva u Visu, Književni krug, Split, 1988.; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Inventari
komiških crkava, Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, XXXIII/1
(1991.), 517–527; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Utvrde i obrana Dalmacije u
književnosti 18. stoljeća, Dani Hvarskoga kazališta: građa i rasprave o
hrvatskoj književnosti i kazalištu, 21 (1995.), 281–290; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ,
Komiški ognjuš: prilog narodnom vjerovanju na otoku Visu, Ethnologica
Dalmatica, 4–5 (1995.–1996.), 45–49; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Hvarke i Viške u
svjetlu arhivskih izvora od 16. do 18. stoljeća, Prilozi povijesti otoka Hvara, X/1 (1997.),
101–110; NEVENKA BEZIĆ-BOŽANIĆ, Prilog poznavanju zemljišnih nazivlja na
otoku Visu od 11. do 18. stoljeća, Čakavska rič, XXVIII/1–2 (2000.), 5–19; NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ, Katastar otoka Visa četrdesetih godina 19. stoljeća,
Čakavska rič, XXIX/1 (2001.), 5–20.
[v] DAMIR
TULIĆ, Zonkotova Gospa – nepoznato djelo Giovannija Bonazze u Komiži na Visu,
Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 35 (2001.), 131–138.
[vi] ZORAIDA
DEMORI STANIČIĆ, Oltari radionice Bokanićevih na Visu, Klesarstvo i
graditeljstvo, 21 (2010.), 34–47.
[vii] AMBROZ
TUDOR, Ladanjska izgradnja prostora hvarske komune, doktorska
disertacija, mentor: Nada Grujić, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu,
Zagreb, 2008.; nešto prije i: AMBROZ TUDOR, NIKŠA PETRIĆ, Ladanjska
izgradnja prostora hvarske komune, Prilozi povijesti umjetnosti u
Dalmaciji, 37 (1998.), 229–265.
[viii] IVANA
PRIJATELJ-PAVIČIĆ, LOVORKA ČORALIĆ, Prilog poznavanju opusa graditelja Vicka
Ignacijevog Macanovića i Grgura Mazzonija, u: Umjetnički dodiri dviju
jadranskih obala u 17. i 18. stoljeću, zbornik radova, (ur.) Ivana
Prijatelj-Pavičić, Vladimir Marković, Književni krug Split, Split, 2007.,
53–69.
[ix] GRGA NOVAK,
Vis: od VI. stoljeća prije nove ere do 1941. godine, Jugoslavenska
akademija znanosti i umjetnosti, Zagreb, 1961.
[x] Državni
arhiv u Zadru, Miscellanea, mješovita građa, I–IV, (ur.) Stjepan Antoljak,
1949.–1952.
[xi] DAVOR
DOMANČIĆ, Valierova vizitacija na otoku Hvaru i Visu, Arhivska građa
Muzeja hvarske baštine, Državni arhiv u Splitu, 1961.
[xii] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 2000.), 5.
[xiii] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 1972.), 65.
[xiv] AMBROZ
TUDOR (bilj. 2), 286.
[xv] IVAN
OSTOJIĆ, Benediktinci u Hrvatskoj II, Benediktinski priorat Tkon, Split,
1964., 378.
[xvi] AMBROZ
TUDOR (bilj. 2), 286.
[xvii] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 2000.), 6.
[xviii]Ibid.
[xix] AMBROZ
TUDOR, NIKŠA PETRIĆ (bilj. 7), 229.
[xx] Osim tih
crkava župi sv. Nikole pripadaju i crkve izvan naselja: crkva sv. Silvestra na
otoku Biševu, crkva sv. Andrije na otoku Svecu, crkva sv. Blaža, crkva sv.
Mihovila, crkva Gospe od Planice, crkva sv. Antuna Padovanskog u Oključnoj i
crkva sv. Duha Svetoga na Humu.
[xxi] AMBROZ
TUDOR (bilj. 2), 286.
[xxii]IVAN OSTOJIĆ
(bilj. 15), 378.
[xxiii] AMBROZ
TUDOR (bilj. 2), 286.
[xxiv] ANDRIJA
VOJKO MARDEŠIĆ, Posveta oltara sv. Nikole u Komiži, Naša zajednica:
glasnik župe Vis, 11 (1980.), 20.
[xxv] DAVOR
DOMANČIĆ (bilj. 11).
[xxvi] Dokument je
prvi put objavio 1994. godine Ambroz Tudor u članku: Dvije viške crkve i
njihovo utvrđivanje u 17. stoljeću, Prilozi povijesti umjetnosti u
Dalmaciji, 34, 285–301.
[xxvii] Vizitacija
generalnog vikara hvarske biskupije Petra Morarija iz 1627. godine; vizitacija
generalnog vikara Ivaniševića iz 1634. godine; vizitacija biskupa Zorzija iz
1637. godine.
[xxviii] O istom
svjedoči i natpis s vanjske strane svetišta: »ANDREAS VITALITIVS PAR. EX LEGATO
SVO ARBITRATVI A MATHEO IVCEVICH IOANNIS F. DE MANDATO HOC SACELLVM INTRA
CENOBII CLAVSTRA VEN: ABBATIS BARTHOLOMEI ZENI PER MISSV EXTRENDUM CVRAVIT ANNO
DOMINI MDCXCV«.
[xxix] CVITO FISKOVIĆ (bilj. 1, 1968.), 77.
[xxx] IVANA
PRIJATELJ-PAVIČIĆ, LOVORKA ČORALIĆ (bilj. 8), 54.
[xxxi] ZORAIDA
DEMORI STANIČIĆ (bilj. 6), 34–47.
[xxxii]Vidi: ARSEN
DUPLANČIĆ, Iz prošlosti crkve Gospe od
Pojišana, Kulturna baština, 9–10 (1979.), 19–24; ARSEN DUPLANČIĆ, Gospina crkva na Pojišanu do početka XX.
stoljeća,ARSEN DUPLANČIĆ,Kapucini u
Splitu od 1682. do 1875. godine,RADOSLAV TOMIĆ, Slike u crkvi i samostanu Gospe od Pojišana, u: Svetište Gospe od
Pojišana, (ur.) fra Zlatko Josip Šafarić, Kapucinski samostan Gospe od Pojišana
u Splitu, Split, 1993., 9–18, 63–66, 53–58; IVANA PRIJATELJ-PAVIČIĆ, Prilog
poznavanju crkve i zvonika svetišta Gospe od Pojišana u XVIII. stoljeću, u:
Zbornik znanstvenog skupa: Gospe od Pojišana – 100 godina kapucina u Splitu,
(ur.) Arsen Duplančić, Kapucinski samostan i svetište Gospe od Pojišana u
Splitu, Split, 2009., 241–263; DARKA BILIĆ, Katedrala u Makarskoj: dokumenti o povijesti izgradnje i
povijesno-umjetnička valorizacija,u: Sic
ars deprenditur arte. Zbornik u čast Vladimira Markovića, (ur.) Sanja
Cvetnić, Milan Pelc, Daniel Premerl, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb,
2009., 45–66.
[xxxiii] Vidi: AMBROZ TUDOR (bilj. 2); ANDREJ ŽMEGAČ (bilj. 3), 68–71, 171.
[xxxiv] Slične
primjere nalazimo i na crkvi sv. Marije u Vrboskoj na Hvaru, crkvi sv. Fabijana
i Silvestra u Jelsi na Hvaru te franjevačkom samostanu na Lopudu, premda su njihova
utvrđenja integralni dio crkvene građevine, što kod Sv. Nikole nije slučaj.
[xxxv]ANDREJ
ŽMEGAČ (bilj. 3), 69.
[xxxvi] ANDRIJA
VOJKO MARDEŠIĆ, Bula o dozvoli za gradnju crkve Gospe Gusarice, Naša
zajednica: glasnik župe Vis, 8 (1980.), 15–16.
[xxxvii] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 1991.), 517.
[xxxviii]Ibid. Treba napomenuti da postoji mogućnost da je domaće stanovništvo izvor
s bunarom zvalo »Koršarica«
umjesto »Košarica« što možemo povezati uz talijansku riječ corsaro što znači gusarski brod. Na osnovu te pretpostavke, a vezano
uz pučku legendu o krađi Gospine slike od strane gusara,vjerojatno potječe i
drugi naziv za crkvu – Gospa Gusarica.
[xxxix] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 1991.), 517–518.
[xl] DAVOR
DOMANČIĆ (bilj. 11), 57.
[xli] ZORAIDA
DEMORI STANIČIĆ (bilj. 6), 45.
[xlii]Ibid., 41.
[xliii] Premda, na ovom mjestu treba biti oprezan, s obzirom na činjenicu da je
južni brod crkve prekriven bačvastim svodom, za razliku od sjevernog koji ima
gotički prelomljeni svod, što možda upućuje na to da dva nova broda nisu
građena istodobno. Samim time, južni bi brod mogao biti izgrađen i nakon 1627.
godine, no najkasnije do 1705. kada je završena bunarska krunica južno od
crkve.
[xliv] Slično artikulirano pročelje (osim nešto više srednje lađe) te tijek
gradnje koji započinje podizanjem jednobrodne bogomolje te naknadnim
pridodavanjem bočnih lađa, nalazimo i kod župne crkve sv. Kuzme i Damjana na
Lastovu.
[xlv]KRUNO PRIJATELJ, Barok u Dalmaciji,u:
ANĐELA HORVAT, RADMILA MATEJČIĆ, KRUNO PRIJATELJ, Barok u Hrvatskoj,
Sveučilišna naklada Liber, Zagreb, 1982., 651–902, 745.
[xlvi] KRUNO PRIJATELJ (bilj. 45), 703.
[xlvii] CVITO FISKOVIĆ (bilj. 1, 1968.), 139–140.
[xlviii] SENA SEKULIĆ-GVOZDANOVIĆ, Crkve-tvrđave
u Hrvatskoj, Školska knjiga, Zagreb, 1994., 90.
[xlix] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 1991.), 521.
[l]»D. O. M.
DEIPARAE VIRGINI DOLOROSAE AFFLICTORUM CONSOLATRICI ADEJUS POTENTISSIMAM OPEM
AEGROTIS FIDELIBUS IMPLORADA HOC SACELLUM IN QVO SACROSANCTUM FILII SUI CORPUS
PRO ILLORUM SALUTARI VIATICO SERVARETUR MICHAEL MILINCOVICH PAROCHUS EX PIORUM
ELEMOSYNIS CONSTRUENDUM AC DEDICANDUM CURAVIT A. R. S. MDCCLIX.«
[li] NEVENKA
BEZIĆ-BOŽANIĆ (bilj. 4, 1991.), 522.
Primjedbe
Objavi komentar