CRNI PAS
Golemi zagasiti prostor vršio je posljednje pripreme pred prvi čin. Njegova grimizna opskurnost ostavljala je dojam nemjerljivosti, beskonačnosti. Iščekujući početak predstave, svi su svjedočili tjeskobnoj nelagodi koja je lebdjela nad njima i širila se poput zatomljenog vriska duboko ispod njih. Ili pred njima, za leđima, na potiljku; nepobitno ništa bilo je svugdje. Ovo je „njegova“ kulminacija.
…
On i njegov najbolji prijatelj nalazili su
se u kazalištu. Nije se mogao načuditi gdje sjede. Pred njima se prostirala
siktajuća tama, pod kojom je ležalo veliko gledalište. Smjestili su se visoko
gore iznad pozornice u magličastim redovima. Nasuprot publici. Ubrzo je shvatio
da je pozornica ispod njih; oni je uopće ne vide. Njihova pozornica bila je
tama. Prenuvši se, stane razmišljati kako su se uopće našli tu. Na trenutak
pomisli da je u nekakvoj počasnoj loži, ali...nasuprot gledalištu?! U bizarnim
okolnostima u kojima se našao, počne rastresito razmišljati o klasičnoj
arhitekturi kazališta uvjeravajući sam sebe da ovakva pozicija ima svoju svrhu
i smisao. Pa naravno da ima. Došavši
k sebi, shvati da je u tom dijelu gledališta, izuzev svog prijatelja, on
zapravo sam. A njegov dugogodišnji suputnik i supatnik, s kojim je provario i,
naizgled, gore nedaće od ove koja ga je svojski opsjela, rezignirano gleda
pravocrtno pred sebe, kao da je pod utjecajem hipnoze ili, pak, kao da ga nema.
To saznanje, na tren, uzvijori njegove suspregnute strahove. Od pomahnitalog
bijega spriječi ga scena koju je znojnih zjenica ugledao daleko dolje među
sablasnom publikom. Njegov dobroćudni susjed bio je jedini među tim
ukalupljenim stvorovima koji je odavao dojam kakvog-takvog života. Susjed je
požudno sukljao dugu i tanku žensku cigaretu gnječeći ju svojim mesnatim
prstima. To ga trgne iz šokantne sveobuhvatnosti. Nedugo potom obgrli ga
neizdrživa tjeskoba shvativši da u ovoj priči njegov susjed nije bitan. On tu postoji samo da bi održao potrebnu
količinu prisebnosti prestravljenom liku u nepostojećoj loži nad pozornicom.
S njegove lijeve strane, kao stvoren iz
tame, stane mu prilaziti nepoznat čovjek. Bio je krupne građe, stasit i jeftino
naočit. Na njegovo iznenađenje, neznanac ga počne vrijeđati adolescentskim
vokabularom, apostrofirajući epitete poput jadan,
glup, pozer... Kao da je iznenadio sam sebe što je u svom ovom psihotičnom
kaosu bio sposoban uzvratiti mu, odbrusi mu istom mjerom bez bojazni koja bi se
dala za pretpostaviti s obzirom na čitavu situaciju. Pomisli da se čitav
neznančev karakter nakupio u zelenom šeširu koji je nabio duboko preko čela.
Neznanac ušuti i sjedne dva reda iza njega. Prijatelj
je još uvijek tu. Hipnotiziran, nadrogiran, neuračunljiv... što god.
Iznenadan veo crnine oboji ionako već dobrano pocrnjelu tamu. Više nije vidio
ništa. Nije znao ništa. Pretvorio se u ništa. Drhtavo dišući, slušao je
prekaljeni, gotovo dijabolični šapat iza sebe: “...pozeru, budalo, gdje trošiš
svoje vrijeme...” Za njega je vrijeme odavno prestalo postojati. Ukoči se kao
sleđen osjetivši dah neznanca samo par centimetara iza uha. Više nije mogao
izdržati.
Iznenada, poput zubarskog reflektora, pred
očima mu bljesne plavičasta svjetlost malenog monitora. Neznanac mu je prinio
svoj mobitel. Shvativši da na svijetu ne postoji ništa pametnije za učiniti, a
i da postoji za to je bio oduzet u svakom pogledu, stane promatrati ekran. Bez
obzira na disperzno svijetlo koje isijava iz uređaja, nije uočio nikakvu ruku
koja ga drži. Nije reagirao na to, očito pomirivši se s činjenicom da u ovom
trenutku nema više ničega što bi ga moglo začuditi. Ipak, osjećao je smrtni
strah. Iskonski, nepredvidivi, izopačeni strah. Na ekranu su tromo plovila dva
indijanska čamca po mirnoj prašumskoj rijeci. Bila su prazna, međutim ne i
prepuštena struji, već upravljana direktivom bog zna koga. Ne znajući što da
misli, taj prizor ga podsjeti na mnogobrojne dokumentarne filmove koje je gutao
kao što ova nabujala tama sada guta njegov lik. Padne mu na pamet prijatelj
kojeg već duže vrijeme nije vidio pored sebe, ali je neobično osjećao da je tu
negdje. Neznanac prozbori: “Vidiš, eto to je to o čemu ti pričam!”
Sve ostalo se dogodi u sekundi, dvije. Ispred
očiju mu prođe nečiji lik, neznanac ga zgrabi, on gubi svijest... U onoj
posljednjoj polusekundi polusvijesti, konačna eksplozija njegova straha mu
ispripovijeda da je odabran, da je mlad, a da ga nema, da više ne postoji, a
svi oko njega su ostali postojati; i kazalište, i susjed koji puši cigaretu, i
nekako premirne spodobe dolje u gledalištu, i neznanac, i gutajuća tama, pa čak
i njegov prijatelj čijeg se vještičjeg osmijeha na licu siluete koja je prošla
pred njim, sjetio čim je otvorio oči i mirno sjeo na krevet.
Prvi put nakon noćašnjeg kazališnog sna, a s
nepunih 25 godina shvatio je da je kronično tužan. Istina, i prije je
posjedovao autosadističku sklonost ka konzumiranju tuge kao svojevrsnog okidača
pri vlastitom rasuđivanju pojavnosti. Ipak, ovaj put je uistinu shvatio da je
pojavnost koja mu se nametala kao jedina moguća, za njega bila neprihvatljiva.
Nije mogao, a ni želio robovati okruženju
koje ga je svakim danom sve više gušilo. Kad bi nekom providnošću i izbjegao
ljude i kolege s fakulteta, prijetnju su mu predstavljali golemi i zagasiti jumbo plakati. Oduvijek ih je zamišljao
kako u bliskoj budućnosti poput gigantskih fosila ruinizirane i istrošene
civilizacije neumorno cvile nad pomorom svega.
U jednoj odveć zaboravljenoj rupi sakupljao
je vlastita sjećanja. U posljednje vrijeme se strašno trudio da ju pronađe među
hrpom ostalih rupa koje je baštinio duboko u sebi. Ovaj put trudio se i više od
prosjeka. Pri povratku s istraživanja jedine preostale rupe koja mu je iole
nešto značila, gotovo neprimjetno se pomirio s mišlju da ne pronalazi kotu
njena snivanja. Nikad ju nije pronašao. Izgubio je sve rupe.
Na prijedlog jednog dobrohotnog susjeda neko
vrijeme je posjećivao katekumenske susrete u svojoj župi. Šestog četvrtka
promatrao se iz gornjeg lijevog ugla blijedožuto okrečene sobe prepoznavši u
sebi izvještačenog kretena koji pjeva hvalospjeve svetim ličnostima. Nad glavom
mu je kružio sajam katoličkih kalendara i svetih slika zalijepljenih selotejpom
po transcendentnoj aureoli. Taj put kupio je od župnika plastičnu bijelu
krunicu očekujući neizgovoreni oprost pošto se više neće pojavljivati na ovim
simpatičnim druženjima. Ušavši u svoju sobu stavio ju je u staru kutiju za
cipele u kojoj je iz nepoznatog razloga čuvao istrošene baterije.
Do svoje dvanaeste godine i s dječačkom
količinom razboritosti, vjerovao je u društvo. Krajem srednje škole se itekako
veselio cjelovečernjim pijankama s društvom iz ulice te pokojom usputnom djevojkom.
Sada, omamljen beskorisnošću svega što ga okružuje, a ponajviše samoga sebe,
nije ni čeznuo za starim vremenima. Valjda zbog toga što ih se nije mogao ni
sjetiti. Kao i svaki student, radio je najraznovrsnije poslove od čije bi
zarade pokrio najelementarnije potrebe. No, dakako, nikad mu nije bilo
dovoljno.
Jedne večeri, tamo negdje krajem travnja,
željan pića i buljenja u ništa, zaputio se prema gradu. Prolazeći alejom
bagremova zapazio je velikog psa posve crnih očiju kako nepomično zuri u
obližnji čamac. Prošavši pored te tmurne živine bacio je pogled na oronulo
plovilo ispunjeno vodom pod kojom su se nazirale nekakve antropomorfne forme.
Produživši korak, uši mu je proparao visokofrekventan jauk psa crnih očiju i
škripa automobilskih guma. Ovaj pitoreskni „sonet“ sekundu potom bio je
zaključen snažnim udarcem o zid. Čim se okrenuo, prvo što je ugledao je pas
crnih očiju koji radosno poskakuje mašući repom te netom zalazi poput tankog
mlaza vjetra za prvi ugao. Vozač je već dobrano gorio u svojoj kabini.
Učinilo mu se zgodnim promatrati skorašnji
očevid i dolazak službenih organa, pa odluči sjesti u bar preko puta ceste.
Naručio je pivo te neobično zainteresiran stao promatrati vrckavost crvenih,
plavih i narančastih sirena na cesti. Tri stola iza njega dvoje kolodvorskih
pijanaca glasno su se svađala konzumirajući najgnusniji mogući vokabular, dok
je istodobno osušena konobarica, očito naviknuta na slične okolnosti, mirno
brisala oprane čaše. Vatrogasci su se teško borili s neobuzdanom buktinjom koja
je nezadrživo klijala iz vozila. Pijanci iznenada zašute te sjednu stol iza
njega, zainteresiravši se za stanje na ulici. Pošto je dim izvana bio iznimno
gust, jako brzo se proširio sve do barskog stakla te više nije mogao vidjeti
zbivanja iza njega. U iščekivanju predstojećeg, tišina je okupirala interijer.
Kao stvoren iz bezdana, s desne strane
njegova nosa, tiho se šuljao pijančev kažiprst uperen u smjeru zadimljene
ulice. Pokojnički šapat za lijevim uhom je izgovorio: “Vidiš, eto to je to o
čemu ti pričam!”
Primjedbe
Objavi komentar